سیاست

از رویارویی به سوی همیاری

کابل / 30 ثور / باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان و  عبدالله عبدالله موافقت نامه سیاسی امضا کردند و این گونه به  کشمکش های ناشی از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، نقطۀ پایان گذاشتند. با امضای این موافقت نامه، یک صفحه جدیدی در مناسبات طرفین گشوده  شد که ویژگی برجسته آن را همکاری و همیاری تشکیل می دهد.
مفسر آژانس باختر به اهمیت همیاری و همکاری به جای تقابل و رویارویی پرداخته است و می نگارد:
یکی از ویژگی های برجستۀ  کشورهای عقب ماندۀ جهان سوم تشتت و پراگندگی سیاسی میان نخبگان آنها است. در چنین کشورها به مشکل می توان دو شخصیت نخبۀ سیاسی سراغ کرد که در مورد مسایل مهم ملی، دید، نظر  و موضع گیری واحد داشته باشند. چنین پراگندگی روند سیاسی را که انتخابات یک مولفۀ عمدۀ آن است، به چالش می کشاند. افغانستان نیز از جملۀ کشورهای جهان سوم است و همان ویژگی ها یی دارد که سایر کشورهای جهان سوم دارند.
کشوردرهژده سال گذشته از نبود وحدت و یک پارچگی میان سیاست گران و نخبگان آسیب های زیادی دیده است. فرصت های زیادی به خاطر رویارویی میان نخبگان سیاسی کشورهدر رفته است.
یکی از کاستی های برجستۀ جامعه ما نبود احزاب سیاسی است و مردم سالاری بدون احزاب، نمی تواند تحقق یابد. آن چه در وزارت عدلیۀ کشور به نام احزاب سیاسی ثبت و راجستر شده است، اگر ما همۀ آن ها را در ترازوی علوم معاصر سیاسی بیندازیم، به وضوح مشاهده می کنیم که آنان احزاب سیاسی نیستند، بل گروه هایی اند که بر اساس رابطه های خویشاوندی، قومی، مذهبی و سمتی تشکیل شده اند، نه بر اساس برنامه های مدون سیاسی و اهداف مشخص، واضح و روشن. 
وقتی برنامه در میان نباشد، وقتی هدف واضح و روشن نباشد، چنین تشکل ها صرف تا تقسیم قدرت دوام می کند وهمین که در تقسیم قدرت برای شان سهم چربی نرسد، آزرده خاطر می شوند وراه شان را جدا می کنند.
ما درسه انتخابات ریاست جمهوری، شاهد بحران های پسا انتخاباتی بودیم. همۀ این بحران ها ناشی از عدم رضایت روی تقسیم قدرت بوده است.
اکنون افغانستان درشرایطی قرار دارد که به اتحاد وهمبستگی همۀ نخبگان و فعالان سیاسی نیاز دارد. وظایف دشواری در امر مبارزه علیه ویروس کرونا، انجام گفت و گوهای سیاسی وتحکیم نظام مردم سالار درکشور، در برابر همۀ ما قراردارد. انجام این وظایف به وحدت و یک پارچگی نیاز دارد. وقتی ما از وحدت ویک پارچگی میان نخبگان یاد می کنیم، هدف این نیست که ما تفاوت در دید ونطر نخبگان را رد می کنیم. نظرهای متفاوت سبب تکامل هر روند، به شمول روند سیاسی می شود. هدف ما امتناع از تقابل و رویارویی است، هدف ما همکاری وهمیاری است. نخبگان کشور باید درمورد مسایل وقضایای مهم ملی نظر واحد داشته باشند و به خاطر دفاع از منافع علیای ملی دریک صف واحد محکم و استوار باستند.
ن. ش.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا