فرهنگ

بنای تاریخی شاهزاده ها در آستانه بهره برداری قراردارد

شهرهرات 14 جدی باختر
ساختمان زیارت شاهزاده ها درولایت هرات  باکمک مالی ریاست اطلاعات وفرهنگ بازسازی گردیده و در آستانه بهره برداری قرار دارد.
زیارت شهزاده عبدالله و شهزاده قاسم  ازجمله زیارت گاه های مشهوروبناهای تاریخی شهرهرات میباشد که روزانه شاهد حضورصدها تن ازاقشارمختلف میباشد.
این بنای تاریخی که درقرن نهم هجری ساخته شده است درسال های گذشته ازاثرجنگ های داخلی وهمچنان بدلیل رفت وآمد روزانه زائرین بصورت قسمی تخریب وازبین رفته بود، ریاست اطلاعات وفرهنگ هرات از یک وسال وشش ماه  بدین سو ,  برنامه  بازسازی این ابده تاریخی را روی دست گرفت.
مسولان ریاست اطلاعات و فرهنگ می گویند:تمام مراحل بازسازی وترمیم ابن بنای تاریخی را زیرنظرداشته ونظارت نموده اند.
آریارئوفیان رئیس اطلاعات وفرهنگ هرات هزینه بازسازی آرامگاه شهزاده عبدالله را هفتصد هزاردالرامریکایی اعلام کرد.
آقای رئوفیان میگوید"این برنامه شامل ترمیم ومرمت بخش های مختلف زیارت , پارک , آبروها وبعضی ملحقات دیگر میباشد که درجریان یک سال گذشته روی دست گرفته شده است
بگفته رئیس اطلاعات وفرهنگ پس ازتکمیل بازسازی آرامگاه شهزاده عبدالله ,طرح ترمیم  زیارت شهزاده قاسم نیز روی دست گرفته شده است که این طرح نیز در آستانه تکمیل شدن قرار دارد.
پیش ازین مسیرهای ورودی وخروجی اطراف زیارت شهزاده هانیزازسوی ریاست اطلاعات وفرهنگ بصورت اساسی بازسازی شده بود
هرات با داشتن 800 آبده تاریخی از سال ها بدین سو نامزدشمولیت  در لیست میراث فرهنگی جهان میباشد  ولی تا اکنون به دلایل مختلف نتوانست عضویت این نهاد جهانی را بدست آورد.
گفتنی است بسیاری از بناهای تاریخی هرات از شاهکارهای هنری و فرهنگی در سطح منطقه به شمار می رود که نیازمند به مرمت و بازسازی دوباره می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا