اقتصاد

سمینار علمی راه لاجورد در پنجشیر راه اندازی شد

بازارک 2 دلو باختر
سمینار علمی، پژوهشی برای بحث و تبادل نظر در مورد راه لاجورد در ولایت پنجشیر امروز راه اندازی شد.
به گزارش خبرنگار محلی آژانس باختر، در این سمینار که مسوولان آن ولایت حضور داشتند، مولانا محمد امین صدیقی معاون والی پنجشیر همکاری های تجارت ترانزیتی و ترانسپورتی راه لاجورد میان افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه را به منظور کاهش موانع ترانزیتی و تجارتی و توسعه عملیات مشترک گمرکی میان آن کشور ها، منحیث راه بدیل ترانزیتی برای دسترسی به بنادر بحری و در جهت کاهش وابستگی افغانستان به کشور های همسایه مهم خواند.
سیف الله ضیایی رییس موسسه تحصیلات عالی پنجشیر گفت که ترانزیت اموال از مسیر ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه از طریق سرک و خط آهن، مناسب ترین راه تجارت میان افغانستان، آسیای میانه، قفقاز، بالکان و اروپای مرکزی می باشد و وسیله موثر وصل آسیای جنوبی با کشور های اروپایی است.
وی افزود که اهمیت این مسیر برای افغانستان، کوتاه ترین، ارزان ترین و مطمین ترین مسیر رسیدن به مناطق یاد شده میباشد.
عبدالرحمن الهی رییس اقتصاد پنجشیر گفت که راه لاجورد زمینه های سرمایه گذاری، اشتغال و تولید را میسر ساخته است و برای توسعه و رشد اقتصادی کشور مهم و ارزنده میباشد.
راه لاجورد به ابتکار دولت جمهوری اسلامی افغانستان طرح ریزی و با کشور های ذیدخل در میان گذاشته شده است که منحیث یک طرح افغانی از سوی کشورهای منطقه استقبال شده است. حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا