سیاست

رئیس‌جمهور غنی مرحلۀ نخست روند توزیع سند رسمی ملیکت‌ها را افتتاح کرد

کابل باختر/ 11 میزان 
محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، قبل از ظهر دیروز نخستین مرحلۀ روند توزیع سندهای رسمی ملکیت‌ها را با توزیع چند سند رسمی به‌باشند‌گان ناحیۀ اول کابل و صاحبان غیر رسمی ملکیت‌ها، آغاز کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،در این مراسم که در ارگ برگزار گردید، ابتدا جواد پیکار رئیس عمومی ادارۀ اراضی درخصوص وضعیت ملکیت‌ها در کشور معلومات ارائه کرد. به‌گفتۀ او، در حال حاضر ۷۰ فیصد در سطح شهر و ۸۰ فیصد در قریه‌جات کشور سند ملکیت رسمی ندارند.
پیکار گفت، مردم افغانستان جایداد دارند، اما باید اجازۀ استفاده آنرا از دولت بگیرند. او افزود که براساس تعهد رئیس‌جمهور با مردم که اسناد غیر رسمی به‌رسمی مبدل می‌شود، این کار با توزیع اسناد رسمی ملکیت‌ها از ناحیۀ اول کابل آغاز شد که سپس به‌تمام نواحی و ولایات کشور گسترش خواهد یافت.
محمدهمایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربنایی، رسمی شدن پروسۀ اسناد ملکیت را در افغانستان برای ثبات ملی کشور مهم خوانده گفت، مصوونیت ملکیت‌ها، در تحرک اقتصادی کمک خواهد کرد. او افزود، پس ازاین برای همه ملکیت‌های غیر رسمی سند رسمی توزیع می‌گردد که در نتیجه آن منازل و گذرها نظم بهتری خواهد گرفت.
در جلسه، نمایندۀ ادارۀ انکشافی بین‌المللی ایالات متحدۀ امریکا (USAID) گفت، امریکا متعهد است تا افغان‌ها را در راستای تقویت برنامه‌های انکشافی کمک و همکاری نماید و برنامه امروزی نمونۀ از این حمایت هاست.
وی بر تداوم همکاری‌های امریکا با افغانستان تأکید کردو گفت، خوبی این پروژه این است که تمرکز آن روی بخش‎های عام‌المنفعه می‌باشد و  پس از توزیع این اسناد، شاروالی‌ها می‌توانند سهل‌تر برای مردم خدمات رسانی کنند.
در مراسم، سلطان هماهنگ به‌نمایندگی از مردم ناحیۀ اول کابل صحبت کرده گفت، با آغاز این برنامه باور مردم به ملکیت‌های شان افزون گردید و نخستین‌بار است که مردم احساس نزدیکی با دولت را می‌کنند.
به‌گفتۀ او، با به‌دست آوردن سند رسمی ملکیت، مردم از مصوونیت ملکیت‌های شان اطمینان حاصل می‌کنند.
رئیس‌جمهور کشور طی سخنانی از رئیس ادارۀ اراضی و کارمندان این اداره و کسانیکه در زمینۀ عملی شدن این پروژه نقش داشتند، تشکری کرد. او گفت، وظیفۀ اول دولت این است که جان و مال مردم را محفوظ نگهدارد.
رئیس‌جمهور گفت، ملکیت‌های مردم افغانستان به‌سندهای عرفی و غیر رسمی محفوظ نمی‌باشد زیرا آنان با اطمینان خاطر بالای ملکیت‌های شان سرمایه‌گذاری نمی‌توانند.
رئیس‌جمهور محمداشرف غنی خاطر نشان کرد که تعهد دولت برای مردم این است تا به ملکیت‌های همه افغان‌ها سند ملکیت رسمی توزیع شود و نمی‌گذارد که ملکیت‌ها به‌ویژه در کابل قربانی استفاده‌های اقتصادی گردند. او افزود که کابل مرکز تمدن افغانستان است و باید اینجا مهندسی به‌سبک اسلامی و افغانی باشد.
رئیس‌جمهور کشور ناحیۀ اول کابل به‌ویژه کوچۀ خرابات را مرکز فرهنگی افغانستان دانست که در زمینۀ هنر و فرهنگ، شخصیت‌های سترگی را به‌جامعه تقدیم نموده و در حفظ فرهنگ کهن افغانی نقش اساسی را بازی کرده‌است.
رئیس‌جمهور غنی ضمن تأکید بر حفظ اصالت تاریخی این منطقه گفت که ما می‌خواهیم این شهر را بر اساس آرمان‌های بابر و شاه‌ امان‌الله خان آباد کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا