سیاست

رییس اجراییه: تلاش‌ها برای تحقق اهداف توسعه باید منسجم‌ شود

کابل باختر 8 جوزا
رییس اجراییه حکومت افغانستان دیروز در نشست کمیته اجرایی اهداف توسعه پایدار گفت که وزارت‌ها به زودی شاخص‌ها و اهداف‌ توسعه پایدار را نهایی کنند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر، داکترعبدالله عبدالله افزود که وزارت‌ها اولویت‌بندی هدف‌ها و شاخص‌ها را جدی بگیرند و در روزهای آینده به یک نتیجه برسند تا وارد مرحله بعدی در جهت تطبیق اهداف توسعه پایدار شویم. پس از اولویت‌بندی، سند ملی اهداف انکشاف پایدار نهایی می‌شود.
وزارت اقتصاد گزارش داد که از جمع ۲۸ اداره، پنج وزارت اولویت‌ها را شناسایی و تکمیل کردند و بقیه آنان در جریان کار قرار دارند و تا ماه بعدی تمام خواهند کرد. وزارت‌های مربوط نیز در باره پیشرفت کارها در زمینه اولویت‌بندی گزارش دادند.
رییس اجراییه کشور به وزارت اقتصاد وظیفه سپرد که با وزارت‌های باقی‌مانده جلسه مشترک بگیرد و تلاش کند که روند اولویت‌بندی اهداف توسعه پایدار را سرعت بخشد.
کمیته اجرایی اهداف توسعه پایدار گزارش وضعیت کنونی آمار و ارقام اهداف توسعه پایدار را به جلسه پیشکش کرد. هدف از این طرح، مقایسه شاخص‌های ملی با شاخص‌های بین المللی اهداف توسعه پایدار و از بین بردن خلأ و تضاد ارقام وزارت‌ها عنوان شد.
طبق گزارش، ارزیابی خلای ارقام توسط متخصص بین المللی آمار و ارقام اداره توسعه‌یی سازمان ملل متحد انجام شده است و پس از آن اداره احصائیه مرکزی اقدامات لازم را انجام داده است.
رییس اجرایی کشور با قدردانی از تلاش‌های اداره احصائیه مرکزی گفت که نهادهای دولتی باید در قسمت آمار و ارقام با مسوولیت برخورد کنند و برای شفافیت بیشتر دقت به خرچ دهند.
نهادهای بین المللی همکار با جامعه طرحی به منظور تقویت نقش جامعه مدنی در اهداف توسعه پایدار به جلسه ارائه کردند. هدف از این طرح سهیم‌ساختن جامعه مدنی و بخش خصوصی در برنامه اهداف توسعه پایدار و موُثر بودن آن می‌باشد.
طرح نقش جامعه مدنی در تحقق اهداف توسعه پایدار پس از بحث اعضای کمیته پذیرفته شد.
عبدالله الدردری، رییس جدید برنامه انکشافی ملل متحد (UNDP) در باره برنامه‌ها و طرح‌های این سازمان در افغانستان گزارش داد و گفت که بخش انکشافی سازمان ملل متحد برای تحقق اهداف توسعه پایدار در افغانستان به همکاری‌های مالی و تخنیکی‌‌اش ادامه می‌دهد.
وی اطمینان داد که بخش انکشافی ملل متحد ،برنامه‌های مؤثرتر و موفق‌تر را برای اجرایی شدن اهداف توسعه پایدار در افغانستان روی‌دست دارد.
داکتر عبدالله عبدالله تقرری عبدالله الدردری را به حیث مسوؤل بخش انکشافی ملل متحد در افغانستان تبریک گفت و برای وی آروزی موفقیت کرد.
رییس اجراییه کشور گفت که تحقق اهداف توسعه پایدار بدون انسجام و هماهنگی میان حکومت افغانستان و جامعه بین المللی ممکن نیست. لازم است که همکاری‌ها تقویت شود. در اخیر فیصله شد که وزارت اقتصاد در هماهنگی با (UNDP) یک ورکشاپ آگاهی‌دهی را در باره اهداف توسعه پایدار برگزار کند.# حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا