تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۳۰ جوزا / باختر
با تغییرات اخیر کادری در نهاد های دفاعی و امنیتی٬ این امکان به وجود آمده است که برای جنگ ومهار اوضاع تدبیر بهتر اتخاذ شود.
مفسر آژانس باختر می نگارد: در روز های اخیر اوضاع امنیتی در کشور دچار دگرگونی هایی است که برای مردم مایوس کننده است و برای طالبان فرصت برتری جویی های نظامی را فراهم کرده است.
در این روز هاعرصه بر نیروهای امنیتی و دفاعی ما در برخی از مناطق کشور تنگ شده و شماری از ولسوالی ها به گونۀ پرسش برانگیز به دست طالبان افتاده است٬ تا سرحدی که طالبان به جنگ افزار و امکانات بیشتر نظامی دست یافته اند و به گونه یی که در میدان سیاست و میز گفت وگو فخر فروشی کنند٬ بیشتر امتیاز طلب باشند و انتظار داشته باشند که حرف اول و آخر از ٖآنان شنیده شود.
سقوط اخیرمراکز شماری از ولسوالی ها و مراکز نظامی به دست طالبان نه تنها پرسش های زیادی را به وجود آورده است بل عامل بدگمانی و بی باوری مردم نسبت به نظام شده است. حتا این اتهام و گمان زنی ها وجود دارد که سقوط پیهم ولسوالی ها شاید جز یک برنامه تخریبی باشد که از داخل نظام می تواند نظام را موریانه وار نابود کند.
این کار با عوامل متعدد پیوند داده می شود٬ از خلای مدیریتی تا ناتوانی در سوق و ادارۀ قوت ها٬ از ناهماهنگی نهاد ها تا مداخلۀ نهاد ها در کار یک دیگر.
این که ولسوالی ها به کدام دلایلی سقوط کردند و این که جنگ روی چه عوامل گسترش یافت حرفی است که باید مسوولان نهاد های امنیتی و دفاعی پاسخ روشن و درست برای مردم داشته باشند٬ در این گیر و دار بهترین فرزندان کشور جان دادند٬ زیر بنا ها و تاسیسات عامه بیشتر تخریب شد و بد تر این که٬ جنگ افزار وسایل حربی به گونۀ وافر به دست گروه های مسلح مخالف افتاد و آنان را خوب تجهیز و تمویل کرد.
وجود این همه مشکلات به رهبری نهاد های دفاعی و امنیتی برمی گردد٬ غیابت دوامدار شخصی که وزیر دفاع است٬ ادارۀ دو نهاد معتبر و مهم ‹ وزارت های دفاع و داخله› از سوی سرپرست وزیران٬ خود مشکل اساسی در مدیریت جنگ است٬
بار ها رسانه ها گزارش دادند که نیروهای دفاعی و امنیتی دراین بخش و آن بخش کشور در محاصره اند٬ احتیاج به کمک های لوژستیکی دارند٬ نیاز به کمک نیروهای ریزرف دارند٬ نیاز به کمک هوایی دارند٬ نان ندارند٬ آب ندارند علف می خورند و صد ها شکوه و شکایت دیگر٬ بار ها این رزمندگان یا خود از میدان جنگ گفتند و یا از زبان وکلا و فعالان مدنی و مردم شنیده شد که با نیروهای آسیب پذیر هیچ نوع کمکی نشده است .
در چنین یک وضعیتی که طالبان برای گسترش جغرافیای جنگ تلاش می کنند ٬ در شرایطی که طالبان حاضر نیستند به میز گفت وگو باز گردند مشکلات جاری را در میز مذاکره حل کنند و در پی برتری جویی اند و حاضر اند در این بازی پر ماجرا خون شمار زیادی را بریزند٬ مدیریت جنگ در کشور یک امر حیاتی است که با سرپرست وزیر نمی توان این جنگ را مدیریت کرد.
خلا در مدیریت جنگ٬از لحاظ روانی بر نیروهای امنیتی افغانستان فشار وارد کرده است مشکل اصلی عدم تدبیر درست و ناهماهنگی های گسترده در نهاد های دفاعی و امنیتی است٬ در حال حاضر اقتدار نهاد های امنیتی و دفاعی در میدان جنگ در حال نزول است و تنها اصلاحات و گماشتن افراد با تدبیر و با برنامه می تواند به این مشکل خاتمه بخشد٬ دولت اکنون متوجه این نقیصه شده است و در پی بازگشتاندن اقتدار به نهاد های دفاعی و امنیتی است٬ این کار را با گماشتن سرپرست وزیران آغاز کرده است. امید است که این نامزد وزیران برای گرفتن رای اعتماد هر چه زودتر به ولسی جرگه معرفی شوند و به عنوان سرپرست وزیر نه بل به عنوان یک وزیربا صلاحیت کار شان را ادامه دهند٬ سرپرست وزیر نمی تواند درست تصمیم گیرد زیرا صلاحیت های مقید و بسته دارد٬ در حالی که وزیر با صلاحیت کار می کند.
وضعيت سياسي و امنيتي در افغانستان و خطرهايي که از داخل و خارج، امنيت و ثبات کشور را تهدید می کند، ايجاب مي کند که اصلاحات در نهاد های دفاعی و امنیتی درتمامی سطوح دنبال شود و بیشتر کسانی که روی ملاحظات خاص نه به اساس لیاقت و مسلک وارد این نهاد ها شده اند٬ جای شان را به افراد مسلکی خالی کنند٬ ما درصحنۀ نظام و محاربه با قحط الرجال مواجه نیستیم این کشور سرشار از استعداد ها است که در برابر وجدان٬ مردم وکشور شان تعهد دارند٬ فقط در وجود افراد خبیر٬ مسلکی و با درایت می توان طالبان را به مسیری رهنمایی کرد که مردم می خواهند. تحلیل سیاسی .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا