اخباراقتصادجامعهTOP

رونق کاروبار کارخانه های تولید روغن زغر دربغلان

 

پلخمری 9 جدی باختر

ده کار خانه ی تولید روغن زغر در شهر پلخمری مرکز بغلان فعال بوده و روزانه صدها کیلوگرام روغن خالص تولید می کند.

نباتات زغر، چگد، کنجد، و شرشم از جمله نباتات  است که در از آنها در کارخانه های ولایت بغلان روغن تولید می شود.

محمد حکیم باشنده شهر پلخمری که جهت خرید روغن زغربه یکی ازاین کارخانه هاآمده بود به آژانس باخترگفت “ما همیشه ازروغن های تولید وطن به خصوص در فصل زمستان استفاده می نمایم به دلیل اینکه از یک طرف لذیذ وبه صحت ما مفید بوده وازطرف دیگراستفاده از فرآورده های وطنی درحقیقت حمایت ازاقتصاد داخلی می باشد.”

ضیاالدین یکتن از کارکنان کارخانه های تولیدی روغن می گوید که ما دراین کارخانه روزانه حدود صد لیتر روغن زغر، چگد و کنجد تولید می نمایم.

وی افزود:علاقمندی مردم به خرید روغن های وطنی بیشتر شده اما کاهش کشت این نباتات به دلیل خشکسالی کارخانه داران را  با کمبود مواد خام دچار مشکل کرده است.

حاجی محمد نعیم انصاری نماینده کارخانه های تولیدی روغن زغر دربغلان می گوید که ده کارخانه ی تولید روغن زغر دربغلان فعال است ودر این کارخانه ها شصت الی هفتاد تن مصروف کار می باشند.

انصاری روغن تولید شده در کشور را به مراتب با کیفیت تراز روغن های وارداتی عنوان کرده گفت:قیمت آن در مقایسه به سال گذشته نیز پنجاه فیصد کاهش یافته است.

وی گفت که قیمت فی سیر روغن زغر در سال گذشته یازده صد الی دوازده صد افغانی بوده اما حالا الی هفت صد افغانی به فروش می رسد.

نماینده کارخانه های تولید روغن برحمایت از کارخانه های تولیدی تاکید ورزیده ازمقامات محلی ومرکزی خواست که درقسمت کاهش صرفیه برق ومالیات این کارخانه ها  توجه نمایند تا این کارخانه بتوانند به تولیدات خود ادامه دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا