اخبارسیاستفرهنگجامعهTOP

مهاجر فراهی: فرهنگ‌ها نباید از طریق فشار‌های سیاسی و زور به چالش کشیده شود

کابل، ۲۷ عقرب، باختر
مولوی حیات الله مهاجر فراهی، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و معاون والی هرات در نشستی در روسیه گفته است که فرهنگ‌ها هویت جامعه‌ها و کشور‌ها است و هرگز نباید از طریق فشار‌های سیاسی و زور به چالش کشیده شود.
مهاجر فراهی که طی سفری به روسیه رفته است در نشست «فرهنگ سنتی و قریه‌ای، اساس تقویت تمدن انسانی و اجتماعی است» اشتراک کرده و طی سخنرانی‌اش گفت « روابط بین کشورها و جهان بر اساس دیپلماسی فرهنگی قابل گسترش است و فرهنگ جوامع و کشورها حیثیت آن‌ها را دارد، باید به آن احترام گذاشت و هرگز نباید از طریق فشار و زور سیاسی آن را به چالش کشید.»
فراهی افزوده است «من اهل افغانستان هستم، کشوری که در قرن گذشته سه قدرت بزرگ جهان (بریتانیا، اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا و ناتو) سعی کردند باورها، مذهب، فرهنگ و سنت‌های مردم این کشور را به زور تغییر دهند، اما همه آنها شکست خوردند. بنابراین از اینجا به نظر می رسد که باید به باورها و فرهنگ مردم احترام گذاشته شود و تلاش نشود که آن را به زور تغییر داد.»
او در این سخنرانی‌اش مطرح کرده است که اسلام به عنوان جامعه‌ای متمدن و توسعه یافته ساختارها و فرهنگ‌ها را تأیید و مصادیق اصلاح و تقویت جامعه را نیز بیان کرده، فرهنگ‌ها و عادات بشری، به ویژه آن‌هایی که با ارزش‌های والای دین اسلام در تضاد نیستند، به عنوان یک اصل پذیرفته شده و به اساس آن در امور جوامع و مردم، استدلال می شود و آن را اصل حیات می گویند.
به گفته‌ی وی؛ « افغانستان نیز یکی از آن کشورها و مردمی به شمار می رود که فرهنگ سنتی آن بیش از هر چیز مورد احترام بوده و واقعیت پذیرفته شده نامیده می شود و گاهی دلیلی برای تصمیم گیری و موضع‌گیری‌های بزرگ می‌شود.»
معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ هم‌چنان گفته است «احترام به فرهنگ‌ها و شناختن مردم یک اصل اساسی در شناخت فرهنگی بین المللی است که بر اساس آن مردم می‌توانند در زندگی قریه‌ای امروزی با یکدیگر زندگی کنند و احترام و اعتماد متقابل ایجاد کنند. آن قبایل و مللی بسیار قوی و محترم هستند که فرهنگ و عادات دیگران را درک می‌کنند و به آنها احترام می‌گذارند. علاوه بر همه اینها فرهنگ اسلامی یک اصل مهم و ارزش والای زندگی در جوامع سنتی و تقلیدی است و بی توجهی به آن بحران ایجاد می کند. پس باید به شدت احترام شود.»
مولوی حیات الله مهاجر فراهی تاکید کرده است که «مجمع فرهنگ‌های متحد» از سوی فدراسیون روسیه روابط بین کشورهای مختلف جهان مبتنی بر دیپلماسی فرهنگی و جشن های فرهنگی را حفظ و راه را برای احترام متقابل هموار می‌کند و در حل مشکلات دوجانبه و چندجانبه و مسائل پیچیده بحث برانگیز؛ بحث و گفت و گوی مؤثر ایجاد خواهد کرد.
فراهی بار دیگر از کشورهای شرکت کننده در این مجمع فرهنگی بین المللی خواست که صدای خویش را در حمایت از مردم مظلوم فلسطین علیه اسرائیل صهیونیست بلند کنند و «به هیچ متجاوزی اجازه ندهند که یک قوم تاریخی و فرهنگ باارزش، قربانی ظلم و تجاوز وحشیانه شود.»
گفتنی است که این گفتگو و مجمع فرهنگی از سوی مجمع فرهنگ‌های متحد و وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه میان ملت‌ها و کشورهای مختلف منطقه‌ای و بین المللی برگزار شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا