سیاست

چین آماده با همکاری در روند صلح میان جناح های در گیر در افغانستان

کابل – باختر- 12 حوت
چین آماده با همکاری در روند صلح میان  دولت افغانستان و طالبان است.
هوا چوننگ سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد پیکنگ آماده پشتبانی و همکاری در روند صلح میان  دولت افغانستان ،طالبان وتمام  طرف های درگیر در جنگ این کشور است.
وی ضمن استقبال از طرح پیشنهاد دولت افغانستان برای بر قراری صلح با طالبان بر تمایل پیکنگ برای کمک با این روند تاکید کرد.
او افزود ما همواره از  روند ملی افغانستان به رهبری ومالکیت افغانستان ها پشتیبانی کرده ایم تا جایی که می توانیم با روند گفت وگو ها وبر قراری صلح در افغانستان کمک خواهیم کرد.
چین پیش از این  نیز برای میزبان از گفت وگوهای  صلح  بین  بین دولت افغانستان وطالبان نیز اعلام امادگی کرده بود ، و دوماه پیش میزبانی از  گفت وگو های صلح افغانستان وپاکستان بود.
سفیر امریکا در کابل نیز گفته است که کشورش از طرح حکومت افغانستان برای صلح باطالبان استقبال می کند اما فشار ها بالای این گروه را تازمانی به نتیجه رسیدن این تلاش ها همچنان نگهدارد.
محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی به روز چهار شنبه در جریان کنفرانس پروسه کابل طرح خود برای صلح با طالبان را اعلان کرد که شامل به رسمیت شناختن این گروه به عنوان یک حزب سیاسی نیز می شود.
جان ار باس سفر ایالات متحده امریکا در کابل در نخستین واکنش خود در قبال طرح صلح با طالبان را یک موقف شجاعانه خوانده و از تعهد رییس جمهور به رسیدن به یک راه حل صلح امیز از طریق گفت وگو ها ستایش کرد.
باس گفت: ما برخواست ما از طالبان که به حکومت افغانستان بدون پیش شرط وارد گفتگوی مستقیم شوند تاکید میکنم این مقام امریکایی افزود ما از طالبان خواسته ایم که دست از خشونت بردارند وما همه منتظر هستیم که این گروه چگونه پاسخ می دهد.
درهمین حال پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا گفته که طالبان پیش از ان به میز مذاکره بیایند باید قانون اساسی افغانستان را بپذیرند.
بربنیاد طرح صلح جدید رییس جمهور غنی که در نشست دوم پروسه کابل ارایه شد حکومت حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با طالبان گفتگو کند وپس از اتش بس آنان را به عنوان حزب سیاسی بپذیرد. دراین طرح صلح بازنگری قانون اساسی مطابق احکام قانون اساسی نیز آمده است.
عمران خان رییس حزب تحریک انصاف پاکستان  از طرح صلح رییس جمهور غنی به طالبان فراخواندن این گروه  به مذاکره و به رسمیت شناختن انها به عنوان نهاد سیاسی قدردانی کرد.
عمران خان به رسانه ها گفته است خوشحالم که رییس جمهور غنی نه تنها پیشنهاد عفو را به طالبان ارایه کرد که همزمان با ان خواستار گشایش دفتر آنان در افغانستان شده است. وزیر خارجه پاکستان نیز گفته است که پاکستان از روند صلح به رهبری افغان ها حمایت میکند او طالبان را یک بخشی از معضل سیاسی افغاستان دانست.
آگاهان سیاسی افغان میگویند که دولت افغانستان غرض به نتیجه رسیدن پروسه صلح در افغانستان از هر امکان استفاده میکنند مگر شرط این است که این حمایت باید شفاف وعاری از از تمایلات ومنفعت جویی ها باشد.
این آگاهان میگویند که با اینکه چین میتواند یک کشوراثر گزار درحل معضل افغانستان باشد مگر این کشور بیشنر تمایل به منافع پاکستان دارد.
چین وترکیه دوکشور که خود را دوست مردم افغانستان میگویند اخیرا" خلاف توقع مردم افغانستان مخالفت شان را با پاکستان در لست تحریم های شد  که به دلیل حمایت مالی پاکستان از هراس افگنان وضع شد .
این نشان میدهد که روند گفتگو های صلح افغانستان در میان کشور های خارجی مشکلات معین خود را دارد وبرای اعتماد سازی این روند زمان زیادی ضرورت است  . شوخک و عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا