گزارش ها

داعش و طالبان تاراج کننده گان منابع ذخایر طبیعی افغانستان

کابل باختر/ 21/ دلو
گروه دهشت افگن داعش بخاطر تمویل منابع مالی خود شروع به قطع درختان در بخش های از ننگرهار نموده و چوب آن را به پاکستان قاچاق میکنند.
گزارش های تازه حاکی ازآنست که گروه داعش اخیراً ماشین های قطع درختان را از پاکستان به ننگرهار آورده ومصروف قطع درختان درمربوطات ولسوالی های اچین ، نازیان و ده بالای آنولایت میباشند که از درآمد عواید آن عملیات های دهشت افگن شان را تمویل کنند.
برخی از ساکنان محل گفته اندکه روزانه به ده ها لاری های پراز چوب به سوی پاکستان میرود و بعضی ازاین لاری ها دربازارهای محلی نیز به فروش میرسد.
به گفته آنان قاچاق چوب افغانستان به پشاور پاکستان و از آنجا به ایالت های لاهور و کراچی صورت میگیرد و به همین صورت چوب افغانستان از کراچی پاکستان به امارات متحده عرب نیز انتقال می یابد.
گروه های دهشت افگن مانندگروه طالبان و گروه داعش که درافغانستان تلاش دارند تا چشمه عایداتی کشور را تصاحب و به تجارت نامشروع دست زنند .
این گروه های دهشت افگن تلاش دارند درنقاط تمرکز داشته باشند که درآنجا معادن و یا منابع عایداتی وجود دارد تا ازآن طریق تمویل و تجهیز شوند داعشی ها از آغاز ظهور شان به عنوان یک گروه دهشت  افگن درعراق و سوریه چشمه های نفتی را در اختیار خودگرفتند واکنون مسیر قاچاق موادمخدر از افغانستان را که به کشورهای بیرون درکنترول خودگرفته اند.
درحال حاضر برخی از گروه های طالبان بخاطر تمویل مالی شان بر معادن لاجورد بدخشان تمرکز دارند و در ولایات کنر و نورستان نیز درختان جنگلات را تخریب میکنند وچوب آن را به پاکستان قاچاق میکنند.
این درحالیست که نماینده دایمی روسیه درسازمان ملل متحد نیز تاکید کرده است که گروه دهشت افگن داعش شماری  از مسیر های قاچاق موادمخدر در افغانستان را تصرف کرده اند و ازاین طریق بدنبال نفوذ درکشور های آسیای مرکزی اند تا مسیرهای بیشتری برای قاچاق موادمخدر فراهم کنند.
به گفته این دیپلومات روسی گروه های دهشت افگن چون داعش سالانه از عواید قاچاق موادمخدر ملیون ها دالر بدست می آورند.
اما درحال حاضر تخریب جنگلات افغانستان ازسوی گروه های دهشت افگن و حامیان شان نگرانی های نیز بوجود آورده است.
اکنون طالبان و داعشی ها تاراج کننده گان اصلی معادن و ذخایر طبیعی افغانستان اند و با تاسف مسیر این تجارت نا مشروع بازهم پاکستان است و دلالانی که خریدار این مواداند پاکستانی ها اند و برنامه سازان این تجارت کثیف نیز سازمان های استخباراتی آن میباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا