سیاست

شورای وزیران جلسه كرد

كابل باختر 25 جدي
جلسه نوبتی شوراي وزیران امروز تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان در قصر گلخانه ارگ برگزار گردید.
به اساس معلومات رياست عمومي اداره امور و دارالانشاي شوراي وزيران به آژانس باختر، ابتداء رئیس جمهور در رابطه به نتایج سفر اخیر شان را به ایالات متحده امریکا که بدعوت رئیس جمهور آنکشور صورت پذیرفته و ملاقات شان با رئیس جمهور و وزرای دفاع و امور خارجه امریکا به جلسه معلومات مفصل داده گفت، در این ملاقات ها مسائل مربوط به تقویت همکاری های دراز مدت مبنی بر منافع و امنیت مشترک، سپردن مسئولیت حریم فضائی و زندان های به افغانستان، خروج سربازان امریکائی از قريه ها و قصبات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده امضاء موافقت نامه امنیتی میان دو کشور، گفتگو با طالبان، پروسه صلح و ایجاد دفتر نماینده گی طالبان در قطر در صدر مذاکرات طرفین قرار داشت.
همچنان روساء جمهور دو کشور در مورد دیدگاه های استراتیژیک برای یک افغانستان امن و با ثبات بحث و گفتگو نموده و بر سند موافقنامه های همکاری دراز مدت استراتیژیک میان دو کشور تاکید نمود.
به همین ترتیب هئیات افغانی دستآورد های این سفر را مبنی بر انتقال مسئولیت های امنیتی، خروج سربازان امریکائی از قريه ها و قصبات و نقش آنها در افغانستان سر از بهار سال آینده از حالت رزمی به حمایتی و پشتیبانی از نیرو های امنیتی، تجهیز و تمویل نیروی های امنیتی داخلی، تجهیز مناسب و عوامل توان بخشی نیروی های امنیتی بالخصوص در بخشهای توپچی و استخبارات به شمول بدسترس قرار دادن چهار بال طیاره حمل نقل نظامی، بیست بال هیکوپتر و طیارات بدون پیلوت، سپردن مسئولیت حریم فضائی و زندانها به جانب افغانستان و تامین مصارف 350 هزار سرباز قوای مسلح تا اخیر سال 2017 و ادامه کمک  های اقتصادی در رابطه به تمویل پروژه های زیر بنای مانند بازسازی شاهراه سالنگ ها، اکمال کار ساختمان بند برق سلما، احداث خط آهن، پروژه بند برق کوکچه، و سایر بند های بزرگ و کوچک زراعتی را از جمله توافقات اساسی این سفر بر شمرد.
در اخیر این سفر اعلامیه مشترک رهبران دو کشور که در آن از ادامه همکاری های ایالات متحده امریکا در زمینه های اقتصادی بخصوص کمک سالانه مبلغ بیش از 800 ملیون دالر در بودجه افغانستان، طرح صلح و آشتی، ارتقاء همکاری های منطقوی و توافقنامه دوجانبه امنیتی یادآوری گردیده در این اعلامیه رئیس جمهور امریکا یک بار دیگر اظهار داشته است که ایالات متحده امریکا به حاکمیت ملی افغانستان احترام گذاشته و تا زمان که افغانستان مسئولیت کامل امنیت و انکشاف خویش را بدست بگیرد، به تعهدات خویش ادامه خواهد داد که جزئیات بیشتر آن از طریق پرس کنفرانس رئیس جمهوری اسلامی افغانستان بدست نشر سپرده شده است.
شورای وزیران نتایج سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی افغانستان را به ایالات متحده امریکا در جهت تامین حاکمیت ملی رشد اقتصادی و اجتماعی تقویه قوای مسلح کشور مثبت و ارزنده ارزیابی نموده و اعلامیه مشترک روسای جمهور دو کشور را مورد تائید و پیشتیبانی قرار داد.
متعاقباً، شورای وزیران اکیداً به وزارت های فواید عامه و انرژی و آب وظیفه سپرد تا کار پروژه های سرک هرات – ولسوالی چشت شریف و احداث بند برق سلما را تسریع بخشیده از چگونگی پیشرفت کار یومیه نظارت نمایند به همین ترتیب بوزارت امور داخله وظیفه سپرده شد تا با همکاری وزارت دفاع ملی و ریاست عمومی امنیت ملی در تامین امنیت این پروژه ها و مسیر سرک آن توجه جدی را مبذول داشته و از چگونگی تامین امنیت آن نظارت مداوم نماید.
شورای وزیران وزارت ترانسپورت و هوانوردی را موظف نمود تا فعالیت شرکت هوائی آریانا را طور مشترک با یکی از شرکت های هوائی مورد بحث مطالعه و نهائی نموده، از نتیجه طی مدت دو هفته به ریاست جمهوری گزارش دهد.
طبق اجندا، تجدید نظر بر چگونگی پرداخت قیمت باقیمانده نمرات رهایشی افسران و خورد ضابطان تنقیصی وزارت دفاع ملی در پروژه شهری پدوله توسط وزرای دفاع ملی و مالیه به جلسه مطرح و افزودند که از مجموع قیمت، مبلغ 144 ملیون افغانی حقوق تقاعد سال های 1383 و 1384 افسران به شاروالی کابل انتقال شده و مبلغ 705 ملیون پول باقیمانده تا کنون به شاروالی کابل انتقال نگردیده است.
شورای وزیران شاروالی کابل را موظف نموده تا پول انتقال شده را به انجام خدمات شهری پروژه محاسبه نموده و در توزیع زمین برای افسران و خورد ضابطان  تنقیصی بدون پرداخت قیمت اضافی اقدام نماید.
بعداًٌ فیصله کمیته قوانین توسط وزیر عدلیه حسب ذیل به جلسه مطرح شد.
• طرح تعدیل در مقرره ایجاد موسسات حمل و نقل هوائی که بتاسی از فیصله فقره (8) مصوبه شماره (9) مورخ 1/3/1391 شورای وزیران صورت پذیرفته است.
• طرح ضمیمه شماره (4) قانون محصول خدمات شهری، در مورد محصول اعلانات تبلیغاتی و اشتهاری.
• طرح تعدیل مجدد جز (13) جدول شماره (2) اجرات های خاص ارسالات پستی در سرویس داخلی مقررات پست، در مورد ایزاد اجرت صندوق های پستی از پنجاه افغانی به یکصد افغانی که طرح های متذکره مورد تائید و تصویب شورای وزیران قرار گرفت.
• طرح تعدیل مواد چهارم، هفده هم و ضمیمه شماره (1) قانون محصول خدمات شهری.
شورای وزیران بعد از بحث روی تعدیل قانون متذکره، کمیته تحت نظر وزیر عدلیه به عضویت وزیر مشاور در امور ساختمانی، تخنیکی، معادن، انرژی و آب و نماینده گان با صلاحیت وزارت های مالیه، تجارت و صنایع، انکشاف شهری و شاروالی کابل را موظف نمود تا تعدیلات را در قانون یاد شده مجدداً بازنگری نموده، از نتیجه به شورای وزیران گزارش دهند.
بعداً وزیر فواید عامه استملاک و جبران خساره موازی 127.60 جریب زمین پروژه سرک میدان شهر – بامیان ملکیت 600 نفر را به قیمت مجموعی 127.60 ملیون افغانی و استملاک و جبران خساره موازی 35 جریب زمین پروژه سرک جبل السراج الی نجراب ملکیت 1134 نفر را به قیمت مجموعی 37.7 ملیون افغانی به جلسه مطرح که مورد تصویب قرار گرفت وزارتهای مالیه و فواید عامه موظف گردیدند تا پول استملاک زمین های متذکره را به مالکین آن پرداخت نمایند.
در ادامه جلسه وزیر تحصیلات عالی طبق فرمان 45  رييس جمهوری طرح های پیشنهادی آن وزارت را در موارد ذیل به جلسه مطرح نمود.
• راه های حل مشکلات محصلان افغانی در خارج از کشور، در این طرح تثبیت تعداد بورس های گروپی یا انفرادی، بورس های پلان شده دولتی و بورسیه های تشبثات خصوصی در کشور های بورس دهنده، تنظیم مدد معاش محصلین خارج کشور، و ایجاد ریاست محصلین با تشکیل پانزده نفری مطرح بحث قرار داده شده که از جانب شورای وزیران مورد تائید قرار گرفته وزارت تحصیلات عالی و سایر ارگان های ذیربط موظف به تطبیق آن گردیدند.
• وزارت تحصیلات عالی در رابطه به ایجاد مدیریت بهتر توزیع و استفاده از بورس های، پیشنهاد تثبیت رشته های مورد نیاز کشور، بدسترس قراردادن بورس های از طریق وزارت خارجه به وزارت تحصیلات عالی، توزیع بورس ها از طریق کمیسیون عالی، تدویر ورکشاپ ها و کورس های کوتاه مدت آموزشی برای تقویه لسان را مطرح نموده که مورد تصویب قرار گرفت.
• بعداً وزیر تحصیلات عالی میکانیزم اخذ امتحان کانکور را به جلسه مطرح و خاطر نشان نمودند که طرز العمل بورسیه ها قبلاً از جانب شورای وزیران مورد تائید قرار گرفته و در دست اجرا میباشد.
شورای وزیران وزرای تحصیلات عالی و معارف را موظف نمود تا طرزالعمل بورسیه ها را طبق تذکر جلسه مجدداً بازنگری نموده از نتیجه به جلسه بعدی شورای وزیران گزارش دهند.
در اخیر جلسه وزیر امور زنان مشکلات دستگاه های کوچک صنعتی، صنایع خیاطی، بوت دوزی را به جلسه مطرح نمود.
شورای وزیران وزرای اقتصاد و تجارت و صنایع را موظف نمود تا ظرفیت تولیدی فابریکات و دستگاه های کوچک صنعتی کشور را در برتو پالیسی صنایع مصوب جلسه مورخ 3/7/1391 شورای وزیران مشخص نموده و غرض آتخاذ تصمیم به شورای وزیران ارائه نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا