سیاست

طالبان باردیگر مذاکره با افغانها را ردکردند

کابل باختر/ 4/ جدی
طالبان تقاضای سازمان ملل متحد برای آغازگفتگوهای صلح با حکومت افغانستان را ردکردند .
گزارشگر آژانس باختر مینگارد، رد تقاضای آغاز مذاکرات صلح ازسوی طالبان درست زمانی صورت میگیرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در آخرین نشست خود که هفته گذشته برگزار شد و در آن اوضاع افغانستان بررسی گردید از طالبان خواسته شد تا به روند گفتگو های صلح یکجا شوند.
تا رامچی با ما ماتو نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان درشورای امنیت ملل متحد از طالبان خواسته بودکه بدون هیچ گونه پیش شرط وارد گفتگوهای صلح شوند، اما گروه طالبان این فراخوان را ردکرده اند.
ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان می نامد و درپاکستان بسر میبرد به یک رسانه غربی گفته است که تا زمان حضور نیروهای خارجی مذاکرات صلح امکان پذیر نخواهد بود.
گفته های ذبیح الله مجاهد درست زمانی بیان میشودکه افغانستان با انکشافات تازه سیاسی روبروست و طالبان درمیدان جنگ پیروزی نداشته اند و برنامه آنان برای تسخیر مراکز چند ولایت شامل کندز ، هلمند ، ارزگان و فراه بی نتیجه بوده است.
طالبان درحالی مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را رد میکنند که خود ازطرق مختلف درتلاش اند تا باب مذاکره با امریکا را بازکنند واز آن طریق امتیاز بدست بیاورند درحالیکه امریکائیان مذاکرات صلح درافغانستان را ملکیت افغانها میداند وبه افغانی ماندن آن تاکید دارد .
به باورشماری از آگاهان سیاسی، طالبان درحالی از خروج نیروهای خارجی و رهایی افغانستان از وابستگی به خارجی ها سخن میگویند که این گروه غرض ادامه بقا در صدد تامین رابطه با کشور های دیگر حتا دشمنان دیرینه خوداست .
به تازگی والیان ولایت های کندز و فراه از روابط طالبان با روسیه و ایران سخن گفته اند حتا دیپلوماتان روسی و ایرانی خود از روابط شان با طالبان سخن گفته اند.
قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه ولایت کندز روز گذشته از ضبط اسلحه خبر داد که ساخت روسیه بوده و تاریخ آن جدید است .
این آگاهان میگویندکه طالبان با تامین رابطه تازه با شماری ازکشور ها چگونه خود را مستقل میدانند و چگونه از عدم وابستگی با خارجی ها سخن میگویند هدف واضح این است که طالبان افزاری دردست پاکستان ووسیلۀ برای آن کشور دربازی های منطقه یی است وحالا پاکستان بخاطر آنکه غرب نقش آن کشور را درمسایل منطقه بخصوص قضیه افغانستان کمرنگ میداند میکوشد تا با معرفی طالبان به کشورهای که با غرب مشکل دارند توجه امریکا و دوستان غربی آنان را مجدداً به پاکستان معطوف سازد و به این صورت از غربی ها میخواهدکه قضیه افغانستان از طریق پاکستان دنبال گردد.
این آگاهان به طالبان میگویندکه درگام نخست خود را از وابستگی با پاکستان رهایی بخشند، افغانی فکر کنند و برای هربازی سیاسی بازیچه نشوند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا