سیاست

شورای عالی صلح از طالبان میخواهداز راه مسالمت آمیز وارد صحنه سیاسی درکشور شوند

 

کابل باختر/ 11/ حمل

خداوند متعال میفرماید :واز خدا(جل جلاله ) و پیامبرش ( صلی الله علیه وسلم ) اطاعت کنید و با هم نزاع مکنید که سست شوید و هیبت شما از بین برود و صبر کنید که خدابا شکیبایان است ، سوره انفال (46)

مجمع عمومی شورای عالی صلح فعالیت های این شورا را براساس سفارشات جرگه ملی مشورتی صلح و جرگه ملی عنعنوی جهت ایجادشرایط لازم برای مذاکرات مستقیم با مخالفین مسلح به منظور رسیدن به صلح پایدار و عادلانه درکشور مورد بررسی قرار داد. این شورا از همکاری های وسیع ، نظریات مفید و دیدگاه های عالمانه علمای کرام ، رهبران سیاسی ، بزرگان قومی ، جامعه مدنی ، احزاب سیاسی ، دانشمندان وصاحب نظران ، زنان و جوانان کشور ، شخصیتهای مصلح مخالفین مسلح و در نهایت از همه هموطنان کشور که درسمت دهی فعالیت های شورای عالی صلح و شکل گیری پالیسی این شورا نقش داشته اند ابراز سپاس و قدردانی می نماید.

با همکاری دولت جمهوری اسلامی افغانستان ، جامعه بین المللی ، سازمان ملل متحد و کشور های همسایه ، شورای عالی صلح توانسته است تا موانع عمده یی را که باعث ادامه خشونت و عدم اشتراک درمذاکرات مورد استفاده قرارمیگرفت برطرف نماید . این شورا از تکمیل روند خروج نیروهای بین المللی ازافغانستان و انتقال مسوولیت های امنیتی به ارگانهای امنیتی کشور تا سال 2014 جلوگیری ازتلفات ملکی ، رهائی زندانیان بیگناه از زندان های داخل و آنهایی که از زندانهای پاکستان رها گردیده اند استقبال نموده و آنرا به خیر مردم افغانستان میداند . درعین زمان فراهم سازی زمینه برای آدرس مشخص جهت انجام مذاکرات ، لغو تعزیرات بالای سفر آنعده ازکسانیکه درمذاکرات صلح اشتراک می نمایند و تضمین مصونیت مذاکره کننده گان و کسانیکه به پروسه صلح میپیوندند نشان دهند اراده واقعی دولت و مردم افغانستان برای دستیابی به صلح پایداردرکشور میباشد.

همچنان شورای عالی صلح انتقال مسوولیت های زندان بگرام به دولت افغانستان رایک گام مهم دانسته که ممثل حاکمیت ملی کشور بوده و ازآن استقبال میکند.

شورا عالی صلح با تدوین راهکار صلح که دورنمای واضح رابرای رسیدن به صلح پایدار درکشور ترسیم نموده است اساس را برای آغاز بحث و گفتگو گذاشته است . البته این سند درجریان گفتگو های صلح بیشتر غنی شده میتواند که مورد قبول تمام طرف ها و مخصوصاً مردم افغانستان قرارگیرد.

بادرنظر داشت این آیه  کریمه " والصلح خیر " که خداوند (ج) صلح را به خیر همه دانسته و بادرک انکشافات ، اوضاع جاری کشور و منطقه و منافع علیا کشور ، شورای عالی صلح یکبار دیگر صدای مردم افغانستان و ندای حق و تامین عدالت را برای پایان دادن به خونریزی و خشونت که با گذشت هرروز مردم افغانستان قربانی آن میگردند ، بلند می نماید ، حمایت سازنده همه را از این داعیه اسلامی ، انسانی و ملی که نه تنها منافع ملی کشور بل منافع کشورهای منطقه و جامعه بین المللی نیز درآن نهفته است جلب می نماید و متوقع است که :

1-مردم افغانستان توقع دارند تا رهبری طالبان و مخالفین مسلح مسوولیت خویش را در برابر مردم رنجدیده و مسلمان کشور درک نموده و بیش از این نگذارند تا فرزندان این وطن قربانی منافع دیگران گردند و با اعلان موقف خویش و با برداشتن گام های سازنده در ارتباط به عدم حمایت از تروریزم بین المللی و تعهد به راه حل صلح آمیز از طریق گفتگو مستقیم در پرتو نصوص قرآنی و ارشادات دینی بارملامتی ادامه خشونت و بدبختی مردم را از شانه خود ساقط نموده و مانند سایر جریان های سیاسی درکشور از راه مسالمت آمیز وارد صحنه سیاسی شوند .

 شورای عالی صلح به تلاش های خود برای زمینه سازی مذاکرات مستقیم با مخالفین مسلح ، بحث و مشوره با اپوزیسیون سیاسی ، و جامعه مدنی که منجر به یک راه حل جامع و قابل قبول و شفاف گردد متعهد بوده هیچ نوع پنهان کاری و معامله بدور از انظار مردم افغانستان صورت نخواهد گرفت زیرا موفقیت پروسه صلح درروشن بودن و فراگیر بودن آن است نه درمحدودیت آن .

2- دولت افغانستان ، رهبران سیاسی و مذهبی کشور ، علمای کرام و همه نهاد های اجتماعی وفرهنگی ، زنان و جوانان باتلاش های مستمر و سازنده خویش این روند را تقویه نموده و برای ایجاد وفاق ملی ، جلوگیری از چند دسته گی و اتخاذ یک موقف قوی درمذاکرات صلح که متضمن منافع ملی کشور می باشد سعی و تلاش بیشتر نمایند . شورای عالی صلح از هر نظر و ابتکار خیر خواهانه بزرگان کشور ، احزاب سیاسی ، جامعه مدنی وصاحب نظران کشور ، مشوره ها و نظریات و انتقادات سازنده هموطنان بشمول مخالفین مسلح با کمال خوشی استقبال نموده و آنرا اساس رسیدن به صلح و آشتی ملی در کشور می داند.

 3- شورای عالی صلح نقش علمای کرام کشور و جهان اسلام را در روند صلح مهم دانسته و همکاری آنها را برای گسترش فرهنگ صلح و تحمل پذیری ، جلوگیری از فساد و خشونت و رهنمائی جامعه بسوی عدالت و برادری ووحدت مردم افغانستان برای رسیدن به صلح و آشتی ملی خواهان است . شورا امیدوار است تا علما دینی با افشای دسایس آنهای که از اسلام سوء استفاده نموده و آنرا تحریف می نمایند و با جائز دانستن عمل حرام انتحار که منتج  به قتل و کشتار مسلمانان بی گناه گردیده باعث بدنامی اسلام و مسلمانان می گردند ، وجیبه اسلامی خویش را ادا نمایند . توقع مردم افغانستان اینست که علمای کشور که چشم و چراغ جامعه ما هستند درامر تامین صلح فعالانه وارد صحنه شوند . شورای عالی صلح از هر پیشنهاد صلح آمیز آنها استقبال و ازآن حمایت خواهد نمود.

 4- اکنون زمان آن فرارسیده است تا اختلافاتی را که زمینه ساز مداخلات دیگران است ، کنار گذاشته و همه دست بدست یکدیگر داده به هدف نجات مردم که سالهاست رنج می برند و کشورکه ویران میگردد تلاش نمائیم . همه میدانیم که چه توطئه های برای ادامه بحران درکشور چیده میشود . امروز همه چیز مانند آفتاب روشن است و هموطنان ما نباید فریب شعار های عوام فریبانه آنهائی را که مردم کشور را بجان یکدیگر می اندازند بخورند.

5- شورای عالی صلح از کشور های منطقه و خاصتاً کشور های برادر و مسلمان  و تمام کشور های صلح دوست جهان توقع دارد تا در برطرف نمودن عوامل ادامه خشونت در افغانستان که فراتر از مرز های افغاسنتان قرار دارد و ثبات افغانستان و منطقه را به خطر مواجه ساخته است همکاری نمایند و ادامه فعلی خشونت ها را به نفع هیچ کشور همسایه ، منطقه و جهان نمی داند . افغانستان به ادامه کمک های جامعه بین المللی برای مبارزه با فقر و عقب مانی و رسیدن به رشد اقتصادی و ثبات سیاسی نیاز دارد . شورای عالی صلح خواهان ادامه این همکاری ها باحفظ حاکمیت ملی ، استقلال ، آزادی و احترام متقابل است که میتواند اساس ثبات دایمی درکشور و منطقه را تشکیل دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا