سیاست

در کنفرانس بنکاک بر کمک به ادارۀ هوا نوردی ملکی افغانستان تاکید شد

کابل باختر15 سرطان
معین ادارۀ مستقل هوا نوردی ملکی در هشتمين كنفرانس بين المللي رايمس گفت که بجاي تمكين به سياست كمك رساني، بايد تقویت سیستم های هشدار دهنده و پیشگیری حوادث طبیعی در اولويت قرار بگيرد.
به اساس معلومات آمریت اطلاعات وارتباط عامه ادارۀ مستقل هوا نوردی ملکی به آژانس باختر: بیش از 28 کشور و سازمان اشتراک کننده در هشتمین اجلاس منطقوی شورای رایمس RIMES یا Regional Integrated Multi-hazard Early Warning System که به روزهای جمعه و شنبه در انستیتوت آسیایی تکنالوژی در شهر بنکاک تایلند برگزار شده بود، بر تقویت همکاری های منطقوی در زمینه توسعه سیستم های هشدار حوادث از طریق تقویت مراکز و سازمان های هواشناسی و تبادل اطلاعات و معلومات در زمینه های مختلف هواشناسی و پیش بینی رویداد های طبیعی مانند زلزله، سیلاب، و غیره و مبارزه با پیامد ها و اثرات تغییر اقلیمی تاکید كردند.
داکتر وفایی زاده، معین پلان و پالیسی اداره مستقل هوانوردی ملکی كه به نمايندگي از افغانستان در این اجلاس اشتراک نموده بود؛ در سخنرانی اش از اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در زمینه تقویت و نو سازی هواشناسی افغانستان به اعضای این سازمان معلومات داد.
او گفت كه نبايد منتظر ماند تا حادثه رخ دهد و ما به دنبال كمك به آسيب ديده گان باشيم؛ به جاي اين بايد سياست ها را تغيير داد و به فكر تقويت سيستم هاي هشدار دهنده بود. اين سياست مي تواند دولت ها را قادر بسازد كه به جاي كمك، اطلاعات رساني به موقع و همه جانبه انجام دهند و با دريافت معلومات از سيستم هاي هشدار دهند جلو گسترش آسيب هاي احتمالي حوادث طبيعي را بگيرند.
وی افزود که افغانستان در زمینه تبادل اطلاعات، پیشگویی آب و هوا و هشدار به موقع که قابلیت پیشگیری و مهار حوادث را فراهم سازد،برای همه کشور های منطقه که در معرض تهدید های جدی و همه ساله از ناحیه حوادث ناگوار طبیعی قرار دارند همکاری و هماهنگی منطقه ای را  مهم می داند و در این زمینه علاقمند است تا در تمام برنامه های منطقه ای اشتراک و سهم سازنده داشته باشد.
او گفت که دولت افغانستان از سال 2015 به این سو برای تقویت و نوسازی سیستم هواشناسی کشور و ایجاد ظرفیت های تخنیکی و مسلکی تلاش های مسنجم و هدفمندی در ریاست هواشناسی آغاز نموده و گام های موثری برداشته است. از جمله، نقشه راه مشخصی برای توسعه سیستم هواشناسی کشور تدوین گردیده و قرار است به کمک بانک جهانی، یو اس آي دي و جایکا در همکاری و هماهنگی با سازمان هواشناسی جهان یا WMO مرکز فورکاست را ایجاد نماید و سیستم های خود کار هواشناسی را در ولایات مختلف کشور نصب نماید.
داكتر وفايي زاده افزود: مهمترین موضوع بالا بردن ظرفیت های مسلکی و تخنیکی در این زمینه است که خوشبختانه تا هنوز تعداد زیادی از کارمندان موجود و تازه جذب شده ریاست هواشناسی به برنامه های میان مدت آموزشی در داخل و خارج از کشور معرفی گردیده و در زمینه های مختلفی مانند مشاهده اوضاع جوی، تحلیل آب و هوا و پیشگویی وضعیت جوی، سیستم راهنمای سیلاب ها، تکنالوژی جدید هواشناسی آموزش های مسلکی و عملی دیده اند.
او افزود که اداره مستقل هوانوردی ملکی برنامه عملی را برای دیجیتالی سازی تمام معلومات هواشناسی که از سال 1940 تا کنون به صورت سنتی روی کاغذ ثبت و باقی مانده روی دست گرفته است تا در تحلیل وضعیت آب و هوا و پیشگویی سیلاب ها و سایر حوادث طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد و مکمل معلومات سیستم راهنمای سیلاب جنوب آسیا گردد.
او همچنان به تلاش ها برای هماهنگ سازی فعالیت ها در زمینه هواشناسی و نظارت تاثیرات تغییرات اقلیمی که قبلاً از سوی وزارت های زراعت و آبیاری و آب و برق نیز صورت می گرفت اشاره نمود، و گفت: هماهنگ سازی این برنامه ها ما را قادر می سازد تا معلومات دقیق و همه جانبه را در اختیار اداره مبارزه با حوادث طبیعی کشور و سایر نهادهای فعال در این زمینه قرار دهیم تا بتوانند مقابله موثر و به وقت با این گونه رویداد ها داشته باشند.
او با نقد سیاست کمک رسانی کشور های توسعه یافته به مناطق آسیب دیده کشور های فقیر و در معرض افات طبیعی، غفلت از تقویت سیستم های هشدار حوادث طبیعی و اگاهی دهی و آموزش دهی به مردم ساکن در محلات در معرض خطر حوادث را سیاست مقطعی و بازی در سطحی دانست که از ایجاد سیستم هشدار و پیشگیری حوادث چشم پوشی می نماید و خواهان اولویت دادن به تقویت و هماهنگ سازی سیستم هشدار حوادث طبیعی در منطقه گردید.
قابل یاد آوری است که سازمان RIMES برای آسیا و افریقا یک میکانیزم همکاری منطقوی در زمینه پیشگویی و پیشگیری حوادث طبیعی و تقویت سیستم هواشناسی و هشدار حوادث در منطقه است که بعد از سونامی سال 2004 در اقیانوس هند طی دومین کنفرانس آسیایی وزرای کاهش خطرات حوادث کشور های عضو در 29 جنوری سال 2007 شکل گرفت و ریاست دوره ای ان را هند و سکرتریت آنرا کشور مالدیو به عهده دارد. افغانستان تا کنون به عنوان عضو ناظر و همکار در آن اشتراک نموده است.
در این سفر، داکتر وفایی زاده در حاشیه اجلاس رایمس با داکتر سوبایا رئیس دوره ای و دوسادی رئیس برنامه های رایمس ملاقات نمود و ضمن درخواست همکاری رایمس در زمینه تقویت و توسعه سیستم هواشناسی کشور و بخصوص مرکز پیشگویی آب و هوای ریاست هواشناسی افغانستان، متن موافقت نامه عضویت افغانستان دراین شورا را بحث نمود و قرار شد تا بعد از طی مراحل این موافقت نامه و تایید ان از سوی مقامات دولت افغانستان در آینده به امضا برسد.
رئیس رایمس با تقدیر از تلاش ها و اقدامات جانب افغانستان در این عرصه، وعده سپرد تا بزودی بر اساس نیازهای ارائه شده دولت افغانستان پروژه های مشخصی را حمایت مالی و تخنیکی نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا