جهان

فرصت تعیین دقیق قبله را در 7 جوزا از دست ندهید

تهران-ایرنا- باختر- 5 جوزا
مدیرانجمن نجوم آماتوری ایران گفت: روز جمعه (7جوزا) فرصتی است تا جهت دقیق قبله برای نمازخانه ها، مساجد یا حتی منازل توسط مردم تعیین شود.
مهندس مسعود عتیقی امروز در مصاحبه با ایرنا گفت، از آنجا که آفتاب بین مثبت و منفی 23.5 درجه جنوب و شمال خط استوا قرار می گیرد، بدیهی است در روزهای از سال میل خورشید با عرض جغرافیایی کعبه که برابر با 21 درجه و 26 دقیقه کمان است، منطبق می شود. میل خورشید زاویه قرارگیری خورشید نسبت به استوای آسمان است.
وی افزود: هفتم جوزا و 25 سرطان هر سال فرصتی ایجاد می کند تا جهت دقیق قبله برای نمازخانه ها، مساجد و یا حتی منازل توسط مردم تعیین شود.
عتیقی خاطرنشان کرد ذکر این نکته ضروری است که مراقبت از چشمان در هنگام انجام این اقدام مهم بوده و هرگز نباید به آفتاب به صورت مستقیم نگاه کرد.
وی در رابطه با نحوه تعیین قبله گفت: با قرار دادن شاخصی عمود بر زمین یا برای بالارفتن دقت، آویز بودن شاقولی در ساعت 13:48دقیقه روز جمعه آینده هفتم جوزا، جهت سایه علامت گذاری و خلاف جهت سایه به سمت خورشید در ساعت مذکور که مقارن با اذان ظهر در مکه مکرمه است، جهت دقیق قبله را نشان می دهد.
عتیقی افزود: در حقیقت در لحظه اذان ظهر در روزهای 7 جوزا و 25 سرطان آفتاب درست بالای خانه کعبه بوده و خانه خدا هیچگونه سایه ای نخواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا