جامعه

برای اولین بار در کشور از روز جهانی دختر گرامی داشت به عمل آمد

کابل باختر22
از روز جهانی دختردر تالار سینما زینب، وزارت امور زنان گرامی داشت به عمل آمد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر٬ در محفلی که به همین مناسبت برگزار شد در آن معینان وزارت های امور زنان، اطلاعات و فرهنگ، معارف، روسا و مشاوران وزارت امور زنان، معلمان و متعلمان مکاتب ،استادان ومحصلان پوهنتون های دولتی و خصوصی اشتراک کرده بودند.
در آغاز به نمایند گی از وزارت امور زنان، بانو نبیله مصلح معین مالی و اداری آن وزارت صحبت کرد و گفت:" ما این روز را در شرایطی تجلیل می کنیم که هنوز هزاران دختر در جهان و جامعه ما از فقر، بیسوادی تبعیض و خشونت رنج می برند.
بانو مصلح افزود:" تاریخ اسلام شاهد ظهور الگو های برجسته چون خدیجه کبرا در تجارت و عایشه صدیقه در آموزش است، بنآ"دختران همانند پسران، داری حقوق و وجایب برابر اند و بر خانواده ها لازم است تا دختران خویش را شامل مکتب کنند و در تمامی حالات مرتکب تبعیض جنسیتی نشوند."
وی علاوه کرد:"دولت در صدد توانمند سازی دختران از طریق تحصیل و اشتراک آنان در فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است تا با برخورداری آنان از فرصت های مناسب، وضیعت جامعه و کشور نیز تغییر کند.
همچنان در این محفل مرجان متین  معین وزارت معارف، صحبت کردو گفت:" وزارت معارف در سطوح مختلف ، برنامه های آموزشی را در کشور در نظر گرفته است . چنانچه بیش از 40 فیصد از متعلمان مکاتب را دختران تشکیل می دهد و بالاتر از ۶/۳ میلیون کودکان به مکتب دسترسی ندارند که بیشتر از 60 فیصد آنان را دختران تشکیل می دهد".
وی علاوه کرد:" طبق بررسی های اداره یونیسف ، دسترسی دختران و کودکان  به مکاتب را نبود امکانات ساختاری تعلیمی٬تشکیل داده است.
در ادامه پوهنیار سیده مژگان مصطفوی معین امور مالی، اداری و گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ، در سخنانی گفت:"بیشتر از 50 – 60 سال است که در کشور های مختلف جهان از روز زن تجلیل می شود ولی به تاز گی در سال های اخیر در کشور های مختلف منجمله افغانستان از روز دختر به شکل با شکوه تجلیل می شود که شخصا"از وزارت امور زنان بابت تجلیل از روز دختر سپاسگزاری می کنم.
مصطفوی علاوه کرد:" کشور ها برای ترقی و پیشرفت ناگزیر اند که بالای نسل جدید سرمایه گذاری کنند که این نسل را بیشتر دختران تشکیل می دهند".
روز جهانی دختر برای اولین بار در سال 2003 میلادی با پیشنهاد انجمن حمایت از کودکان آلمان به سازمان ملل طرح و پس از مبارزات دختران به خصوص در کشور های کمتر توسعه یافته به دلیل زدودن خشونت ها، تبعیض و سایر موارد بالاخره بعد از سال 2009 میلادی رسمیت پیداکرد.
از این روز در حالی تجلیل به عمل می شود که طبق آمار های اداره یونیسف هفت صد میلیون تن زن در جهان در سن زیر هژده سال ازدواج کرده اند و در دو، سه سال اخیر بیش از بیست و دو میلیون دختر در کشور های رو به انکشاف، به ازدواج های تحمیلی قبل از وقت تن داده اند.
در اخیر محفل به شماری از دختران فعال پوهنتون ها، مکاتب و وزارت امور زنان تقدیر نامه ها و تحایف توزیع شد . نیلوفر دانش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا