امنیت

مردم: حمله بر نماز گزاران توجيه شده نميتواند

کابل/7/عقرب/باختر
حادثه تروریستی اخیر در شهر میمنه ولایت فاریاب باعث واکنش های تندی در افغانستان و بیرون از این کشور شده است
به گزارش آژانس باختر، یک انتحارکننده به روز جمعه اول عید سعید اضحی خود را در جمع از نمازگذاران در مسجد عیدگاه شهر میمنه انفجار داد و حداقل 40 تن را که اکثراً غیر نظامیان و نماز گذاران بودند به شهادت رساند و در این حادثه بیش از پنجاه تن دیگر زخم برداشته اند.
حادثه اخیر، در شهر میمنه خونین ترین حادثه بعداز حادثه تروریستی سال پار در کابل است که در آن یک عضو سازمان جنگوی پاکستان خود را در میان عزاداران حسینی در نزديكي زيارت حضرت عباس انفجار داد و شماری زیادی از افراد ملکی را به شهادت رساند.
آنچه در میمنه گذشت انزجار و نفرت گسترده یی را در قبال طالبان در داخل و خارج از کشور به میان آورد.
عاملان این حادثه از سوی همه اقشار كشور از رییس جمهور کرزی گرفته تا یک فرد عادی محکوم شد.
همچنان حامد کرزی این عمل را یک ضد انسانی، اسلامی و نابخشودنی خواند مولوی عباد الله توحید ملا امام یکی از مساجد شهر کابل گفت که نمیداند طالبان به اساس کدام آیه و حدیث و به اساس کدام اسناد دینی دست به قتل مسلمانان آنهم در مسجد در روز که مسلمانان مانند ابراهیم " ع " تعهد شان را در برابر خداوند تجدید میکنند، دست ميزنند.
این عمل به اسلام عزیز هيچ ربط ندارد بل حرکت سنجیده شده در برابر اسلام است و از سوی آنان طرح ریزی میشود که با اسلام، قرآن و شریعت دشمنی دارند.
مگر با تاسف این گونه اعمال در جامه اسلام و بنام اسلام انجام میشود.
سید ذکریا عبید کارمند یکی از وزارت خانه میگوید که نمیداند چرا طالبان در این اواخر مساجد اماکن مقدسه را به عنوان کشتارگاه شان انتخاب کرده اند افغانها با وجود گذشته تیره و تار قدسیت مسجد و اماکن مقدسه را حفظ کردند حمله بر نمازگزاران در مسجد در افغانستان سابقه ندارد در هیچ مقطع از زمان مسجد در کشور محل توطيه و ترور نبوده حادثه اخير در مسجد جامع عیدگاه میمنه نشان داد که طالبان بار، بار از اماکن مقدسه و مساجد به عنوان کشتار گاه استفاده کرده اند. آقای عبید میگوید که من به عنوان یک مسلمان از طالبان میخواهیم بگويند که این عمل را چگونه توجیه می نمایند زیرا من در توجیه آن عاجز هستم.
یکتن از استاد دانشگاه البیرونی که نمی خواهد نامش گرفته شود بر خبرنگار آژانس باختر گفت، آنچه در میمنه اتفاق افتاد بیشتر در پاکستان رایج بوده است پاکستان برخلاف افغانستان، نام بد در رویاروی مذاهب و اقوام دارد آنچه امسال در میمنه اتفاق افتاد و سال پار در کابل و دور تر از آن حوادث در تخار، سمنگان و قندهار که هموطنان ما در مساجد شکار توطيه های تروریستی شدند بیان کننده این مطلب است که این گونه حملات در بیرون از کشور طراحی میشود زیرا افغانها به عنوان مسلمانان حمله بر مسجد و نمازگزار را حرام قطعی میدانند.
به همین ترتیب کارشناسان سیاسی و نماینده گان احزاب سیاسی حادثه اخیر در شهر میمنه را با الفاظ شدید محکوم کردند.
علی امیری سخنگوی جبهه ملی، فاضل سانچارکی سخنگوی ائتلاف ملی افغانستان، معین مرستیال معاون حزب حق و عدالت، حمله تروریستی بر جان نمازگزاران را در شهر میمنه با الفاظ شدید محکوم کردند ضمناً آنها و شماری دیگر از آگاهان سیاسی ازدولت میخواهند تا در برخورد با طالبان جدی تر گام بردارند.
حادثه میمنه در سطح بین المللی نیز واکنش های را در پی داشته است.
نیلاب مبارز سخنگوی یوناما در کابل از نام نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد گفت، این یک عمل دهشت افگانه است که غیر قابل قبول و از هر جهت قابل باز پرس است که هیچ توجیه برای آن و جود ندارد.
گیدو ویسترویلی وزیر خارجه آلمان آن را یک عمل وحشیانه وبیرحمانه خواند و تاکید کرد آنچه در میمنه در شمال افغانستان اتفاق افتاد نمایانگر این امر است که ما باید برای خاتمه بخشیدن به خشونت ها در افغانستان تلاش کنیم تا جلو پیشرفت هراس افگنان  گرفته شود.
ایمون گلمور وزیر خارجه ایرلند نیز این حادثه را محکوم کرد و آن را نقض حقوق بشری خواند ویکتوریا تولاند سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است که حادثه اخیر ما را نگران ساخته و ما بر تعهد خود مبنی بر حمایت از نهادهای امنیتی افغان ادامه میدهیم، هند، اتیالیا، فرانسه،عربستان سعودي وشماری دیگر از کشورهای جهان حادثه تروریستی در میمنه فاریاب را محکوم کردند.
حمله انتحاری بر جان نمازگزاران در شهر میمنه درست یک روز بعداز گفته های مفتی شیخ عبدالعزیز بن شیخ مفتی اعظم عربستان سعودی صورت گرفت.
مفنی عبدالعزیز یک روز قبل از این حادثه ضمن ایراد خطابه برای زایرین حج در مسجد نمیره در میدان عرفات، حمله انتحاری را در اسلام حرام کلی دانست و تروریزم را بیگانه با اسلام خواند. هنوز 24 ساعت از گفته های شیخ عبدالعزیز كه از روحانیون با اعتبار در جامعه عرب و مسلمانان است سپری نشده بود که طالبان در میمنه دست به حمله انتحاری زدند و عده اي از هموطنان ما را به خاك و خون كشاندند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا