صحت

تفاهمنامه ارایه خدمات صحی و تعلیمات صحی در مکاتب میان به امضا رسید

کابل، 19 جوزاباختر
داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه و دکتور اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف امروز تفاهمنامه ای را در مورد ارایه خدمات صحی و تعلیمات صحی رایگان در مکاتب به امضا رسانیدند.
به اساس معلومات روابط عامه وزارت صحت عامه به آژانس باختر،
داکتر فیروزحین امضای تفاهمنامه گفت: "وزارت صحت عامه در همکاری با وزارت معارف اقداماتی را برای نهادینه ساختن تعلیمات صحی در مکاتب و بهبود عرضه خدمات صحی در سطح مکاتب، روی دست گرفته است. که یکی از این گامها امضای تفاهم نامه امروزی میباشد. این تفاهم نامه مارا یاری خواهد نمود که عرضه خدمات صحی و تعلیمات صحی را به شکل معیاری در همکاری با وزارت معارف در مکاتب روی دست گیریم".
وزیر صحت عامه افزود که مواداین تفاهمنامه شامل انکشاف پالیسی و استراتیژی مفاهمه و تعلیمات صحی، انکشاف چارچوب نصاب تعلیمی، مفردات و مواد آموزشی تعلیمات صحی، تحت پوشش قرار دادن تمام مراکز تعلیمی با درنظرداشت امکانات مالی و تخنیکی به حیث یک پست صحی، و اجرای تست ها، ارزیابی بینایی، شنوایی، صحت جوف دهن، حالت تغذی و نشو نموی کودکانی که تازه به  مکاتب راه یافته اند در بردارد و به منظور تحقق مواد این تفاهمنامه مجالس مکرر میان این دو وزارت صورت گرفته و به اساس یک برنامه برگزیده تنظیم و عملی خواهد گردید.  
شواهد نشان میدهد که دسترسی به خدمات صحی و داشتن صحت خوب کودکان، حاضر و سهم گیری کودکان را در مکاتب، بهبود می بخشد و در راستای فراگیری آموزش شان تاثیر مثبت میداشته باشد. 
دراین مراسم همچنان وزیر معارف طی سخنانش، امضای این تفاهمنامه را یک گام  مفید و موثر در راستای صحت کودکان  و شاملان معارف افغانستان عنوان نموده گفت که روی این تفاهمنامه کار وتلاش  زیاد صورت گرفته و خوشبختانه امروز شاهد امضای آن هستیم که برای پیشگیری و وقایه کودکان مکاتب از امراض ، نهایت موثر است و نقش مهمی را در بهبود آموزش شاگردان دارد، چون بدون صحت خوب روند آموزش به گونه بهتر صورت نمیگیرد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا