تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت دوشنبه 8سرطان

کابل باختر/ 8/ سرطان
شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارشهای را درباره رویدادهای جاری کشور ومنطقه نشر کرده اند.
روزنامه ماندگار دربرگ نخست از قول داکتر اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان عنوان کرده صلاحیت های اداری رییس جمهور محدود شود.
تشکیلات دولت نیاز به بازنگری جدی دارد.
ماندگار این موضوع را درصفحه ششم دنبال کرده اما درصفحه اول زیر عنوان ویکی لیکس فاش کرد،
همدستی عربستان با شبکه حقانی نوشته اسناد منتشر شده نشان میدهد که جلال الدین حقانی از همان روز هایی که درافغانستان بوده پاسپورت سعودی داشته و پسرش نصیرالدین پاسپورت وی را به سفیر عربستان تحویل داده است.
جنرال کیانی پیشنهاد داده بودکه کرزی با رهبر گروه حقانی دیدارکند وکرزی گفت که هیچ تردیدی برای این دیدار  ندارد . اما می ترسد رهبر حقانی نخواهد او را ملاقات کند.
به نوشته این روزنامه اسناد منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس نشان میدهد که سفارت عربستان دراسلام آباد با شبکه حقانی در ارتباط بوده و رهبراین گروه شبه نظامی کمک کرده تا برای درمان به عربستان برود .
این اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس به قراردادهای اخیر میان مقام های سعودی و شبکه حقانی رابطه دیرپای این دو حتی به روز های حمایت سیاه از افراط گرایان درافغانستان اشاره دارد.
ماندگار به همین ترتیب ادامه داده و درهمین صفحه از قول جنرال علومی عنوان کرده پاکستان شورشیان را به سوی افغانستان سوق داده است.
به نوشته این روزنامه نورالحق علومی وزیر داخله با حضور درمجلس سنا اعلام کرد . افغانستان سپر بلای تامین امنیت آسیای میانه ، روسیه و چین شده است ، روزنامه به همین گونه ادامه داده در مطلب دیگر از قول معاون نماینده ویژه امریکا درافغانستان نوشته متعهد به همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان هستیم .
ماندگار درصفحه اول و دیگر صفحه ها دنبال مطالب بیشتر شده است اما روزنامه ارمان ملی در برگ نخست خبرداده که سرمایه گذاران ، شمال را ترک میکنند.
به نوشته این روزنامه اتاق تجارت و صنایع میگوید که برنامه های اقتصادی و سرمایه گذاری حکومت افغانستان و سکتور خصوصی با ناکامی روبرو شده است و سرمایه ها از افغانستان به بیرون درحال فرار است .
هاشم رسولی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع به خبرگزاری جمهور میگوید که بسیاری برنامه های سرمایه گذاری کشورهای بیرونی درافغانستان لغو شده است.
روزنامه ادامه این مطلب را درصفحه چهارم دنبال کرده و درمطلب دیگر زیر عنوان داعش براهالی ننگرهار محدودیت وضع کرد.
به نوشته این روزنامه شماری از سران قومی ولایت ننگرهار میگویندکه افزایش فعالیت های افرادوابسته به داعش در بسیاری از ولسوالی های این ولایت و اختلافات موجود میان طالبان و این گروه آنان را بیشتر از هرزمان دیگر نگران ساخته است.
روزنامه موضوع را به همین گونه دنبال کرده و درهمین صفحه از آغاز روند توزیع شناسنامه های برقی درکابل خبر داده است.
آرمان ملی درصفحه اول و صفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است.
اما روزنامه سرنوشت که به زبان پشتو نشرات دارد درصفحه اول خبرداده که مشرانوجرگه رییس شرکت هوایی آریانا را استجواب میکند .
سرنوشت درمطلب دیگر ازقول افراسیاب ختک عنوان کرده که عدم تعهد پاکستان حکومت افغانستان را نا امید ساخته است .
سرنوشت همچنان خبرداده که سیما جوینده به حیث والی غور مقررشده است .سرنوشت درصفحه اول و سایر صفحه ها دنبال مطالب دیگر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا