تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرت برخی از روزنامه ها چاچی غیرحکومتی درپایتخت

کابل 8 حوت باختر
شمار از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که به دسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشورپرداخته اند و نیز اخبارو گزارش های را درباره رویداد های جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.
روزنامه ویسا ، درصفحه اول ازقول مقامات محلی ولایت کنرعنوان کرده است که درپنج ولسوالی ولایت کنرداعش مصروف جذب جنگجویان تازه نفس می باشد.
همچنان این روزنامه درمطلب دیگر از قول احزاب سیاسی عنوان کرده است که جمعیت اسلامی درمذاکرات با ارگ تنها غم خودرا می خورد.
روزنامه ویسا همچنان درصفحه اول ازقول دفترنماینده گی سازمان ملل متحد برای افغانستان آورده خواهان تامین امنیت افراد ملکی از جناح های درگیر جنگ اند.
به نوشته این روزنامه، دفتر متعاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما اعلام کرده است که هم نمانیده گان جامعه افغان از جوانب درگیر جنگ خواهان تامین امنیت افراد ملکی اند، در اعلامیه نشر شده دفتر یوناما گفته شده است، در نتیجۀ تلاش های این اداره سلسله یی از بحث ها آغاز شده و هدف آن بررسی تاثیرات جنگ بر افراد ملکی در افغانستان است.
دفتر یوناما با نقل از اشتراک کننده گان این بحث ها در ولایات نورستان و ننگرهار می گوید، جنگ زندگی هر روز را با تهدید مواجه می سازد و تاثیرات ناگواری اقتصادی و اجتماعی دارد، انها از دولت و مخالفان مسلح خواسته اند که بادی قوانین بین المللی بشری را رعایت کنند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده، همچنان در صفحه اول از قول رئیس اجراییه عنوان کرده است: حکومت افغانستان متعهد به همکاری با محکمه جزایی بین المللی است.
به نوشته ویسا: رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی در اجلاس عالی شورای حقوق بشر تاکید کرد که حکومت افغانستان متعهد به همکاری با محکمه جزایی بین المللی است.
به نوشته این روزنامه: داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت دیروز در سی و هفتمین اجلاس جهانی حقوق بشر در کشور سویس صحبت می کرد گفت، که حکومت وحدت ملی برای رسیدگی به قضایایی حقوق بشری در افغانستان با محکمه جزایی بین المللی همکاری خواهد کرد.
داکتر عبدالله گفت: "اکثر جرایمی که در اعلامیه دوم انعکاس یافته در قانون جزای 2017 افغانستان در نظر گرفته شده است.
خوشبختانه رابطه ای با محکمه بین المللی جزایی در دوسال گذشته ایجاد شده  است و حکومت به باز نگه داشتن و دنبال کردن این رابطه متعهد است."
روزنامه موضوع رابه همین ترتیب دنبال کرده، در صفحه اول و دیگر صفحه به مسایل مختلف پرداخته است.
اما روزنامه آرمان ملی در صفحه اول به وضعیت باز نشسته گان توجه کرده واز قول آنان عنوان کرده است: دروازه وزارت مالیه را می بندیم.
به نوشته روزنامه آرمان ملی: وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولین می گوید که وزارت مالیه هنوز دو میلیارد و چهارصد میلیون افغانی پول باقی مانده حقوق باز نشسته گان را به حساب این وزارت واریز نکرده است.
عبدالفتاح عشرت احمدزی، سخنگوی این وزارت روز گذشته اعلام کرد که گذشته از کمبود بیش از دو میلیارد افغانی حقوق باز نشسته گان در سال گذشته، این وزارت در سال روان مالی هم با کمبود وجوه مالی روبرو خواهدد بود.
روزنامه ادامه این مطلب را در صفحه ششم نوشته کرده است، آرمان ملی سرمقاله شماره امروزی را پیرامون بسته شدن مکاتب افغان-ترک اختصاص داده و زیر عنوان، عقب معامله مکاتب افغان-ترک شخص رئیس جمهور غنی قرار دارد! به مساله پرداخته است.
روزنامه آرمان ملی در صفحه چهارم از قول سفیر امریکا درا فغانستان عنوان کرده است: پروسه کابل فرصت خوب برای ختم خشونت های جاری است.
همچنان این روزنامه در صفحه چهارم خبر داده است که روند ثبت نام شناسنامه های برقی توقف یافت.
روزنامه آرمان در همین صفحه به هشدار کمیشنری سازمان ملل به پناهجویان افغانستان توجه کرده و خبر داده است که روند عودت مهاجرین افغانستان از پاکستان در اول مارچ اغاز می گردد.
آرمان ملی در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
از دیگر روزنامه نمی دانیم زیرا به دسترس قرار ندارد.# نالان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا