اخبارجهان

خلیلزاد برای تسریع روند صلح افغانستان به منطقه سفر کرد

واشنگتن/ وی او ای/16 جدی/باختر

زلمی خلیلزاد، نماینده امریکا برای مصالحهٔ افغانستان می‌گوید که با این توقع به منطقه و قطر برمی‌گردد که هیئت‌های مذاکره کنندهٔ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دور دوم مذاکرات صلح پیشرفت‌های محسوس داشته باشند.

آژانس باختربه نقل از صدای امریکا گزارش داد که خلیلزاد با انتقاد از وضعیت کنونی در افغانستان گفته است که سطح کنونی خشونت، به شمول ترورهای هدفمند غیر قابل پذیرش است. او تاکید کرده است که جوانب مذاکرات صلح افغانستان باید نشان دهند که برای کاهش خشونت‌ها و تامین آتش‌بس واقعاً از خودگذری و برای رسیدن به یک توافق هر چه زودتر سیاسی مذاکره می‌کنند.

قرار است نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان دور دوم مذاکرات صلح را روز سه شنبه در شهر دوحه، پایتخت قطر آغاز کنند.

زلمی خلیلزاد در یکی از چندین پیام تویتر در مورد مذاکرات صلح افغانستان نگاشته است: “آنانی که در پی تداوم خشونت اند، تلاش دارند روند صلح و آینده کشور (افغانستان) را تضعیف کند. آنان خواست مردم افغانستان را که خواهان صلح اند، بازتاب نمی‌دهند.”

خلیلزاد گروه طالبان را به راه اندازی ترورهای هدفمند متهم نکرده است، اما سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان دیروز گفت که طالبان باید “کمپاین حملات و ترور‌های هدفمند” شان را توقف دهند که در آن مقامات دولتی، رهبران جامعهٔ مدنی و ژورنالیستان کشته می‌شوند و مسوولیت آنرا نیز کسی ادعا نمی‌کند.

وزارت خارجهٔ امریکا نیز با نشر خبرنامه‌یی گفته است که  خلیلزاد در دوحه به هیئت‌های مذاکره کننده، حمایت امریکا را پیشکش خواهد کرد تا روند صلح تسریع یابد؛ روندی که شامل کاهش گسترده و فوری خشونت‌ و آتش‌بس، توافق روی نقشهٔ راه و تقسیم قدرت است.

در خبرنامۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده آمده است که در جریان این سفر به آسیای میانه،‌ آسیای جنوبی و شرق میانه،  خلیلزاد کشور‌های همسایهٔ افغانستان را ترغیب خواهد کرد تا این کشور را برای پایان خشونت‌ها و رسیدن به یک توافق سیاسی هر چه زود تر، حمایت کنند.

در همین ارتباط،  خلیلزاد دیروز با قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان ملاقات کرد.

اردوی پاکستان با نشر خبرنامه‌یی گفته است که هر دو جانب توافق کردند تا برای صلح و ثبات منطقه به گونهٔ مشترک کار کنند. بر اساس این خبرنامه، هر دو جانب، روی موضوع روند جاری مصالحهٔ افغانستان نیز بحث کردند.

مقام‌های امریکایی و پاکستانی در حالی در مورد روند صلح افغانستان صحبت می‌کنند که مقام‌های افغان همواره پاکستان را به پناه‌دادن به تندروانی متهم می‌کنند که در افغانستان حملات تروریستی را انجام می‌دهند.

به تازگی، امرالله صالح، معاون رییس جمهور افغانستان گفته است که پاکستان در بخش ماین گذاری‌ها نیز گروه طالبان را کمک کرده و سالانه هزاران وسیلهٔ انفجاری را به طالبان کمک می‌کند.

او در صفحهٔ فیسبوکش نگاشته است که گروه طالبان “امونیم نایتریت – مواد انفجاری سطح نظامی و ریموت کنترول حد اقل سه قلم از ترکیبات بمب های مرگبار است که طالبان از پاکستان بدست می آورند.”

اما پاکستان همواره گفته است که این کشور از هیچ گروه تندرو حمایت نمی‌کند.

وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که  خلیلزاد در کابل با رهبران افغان ملاقات کرده و از حمایت امریکابه مردم و نیروهای امنیتی افغان اطمینان خواهد داد.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا