۱۰۰ روز

کاربررسی علنی شکایات های رسیده به کمیسیون شکایات پایان یافت

کابل باختر/ 19/ ثور
کمیسیون بررسی شکایت های انتخاباتی ، کاربررسی علنی شکایات های رسیده به آن کمیسیون را روز گذشته پایان داد.
قراراست این کمیسیون سراز امروز، روی شکایات گروه ب که به شکایت کمیسیون مستقل انتخابات ربط میگیرد آغاز نماید.
گفته شده که کمیسیون یاد شده یافته های خود را روز یکشنبه هفته روان به کمیسیون مستقل انتخاباتی خواهد سپرد.
نتایج کار کمیسیون شکایات انتخاباتی سرنوشت انتخابات 16 حمل را واضح خواهد ساخت . درنظر است که نتایج نهایی انتخابات بتاریخ 24 ثور اعلام گردد.
اعلام نتایج ابتدایی ، دونامزد داکتر عبدالله وداکتر اشرف غنی احمدزی را به عنوان دو نامزد که رای بیشتر از دیگران را داشتند به عنوان نامزدان پیشتاز معرفی داشته است مگر نتایج ابتدایی نمایانگر آن است که هیچ نامزد نصف از آرا تعیین شده را بدست نیاورده اند که این امر احتمال کشاندن انتخابات را به دور دوم قوی ساخته است.
کار کمیسیون شکایات انتخابات درحالی انجام شد که نسبت به نحوه کار و اشخاصی که این کمیسیون را اداره میکنند وجود داشت برخی ها کاراین کمیسیون را موثر دانسته اندکه به انتخابات هویت و اعتبار بیشتر میبخشد مگر برخی دیگر ایجاد کمیسیون انتخاباتی را یک کمیسیون غیر قانونی دانسته اند.
این که کمیسیون شکایات انتخاباتی  چقدر کارا بودو کارآن برروند و نتایج انتخابات به چه پیمانه اثرگذار است سوالات است که با مسوولان پیشین کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی مطرح شد.
فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات میگوید، نتیجه کارکمیسیون شکایات انتخاباتی بالای نتایج نهایی انتخابات چندان اثر گذارنیست و ممکن نتیجه این کمیسیون تغییر بسیار اندک درنتایج انتخابات به میان اورد اما انتخابات به دور دوم میرود.
سطح رسیده گی اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی در مجموع پائین است و درست به شکایات و تقلبات رسیده گی کرده نمیتوانند اما به شکل نمایشی به شکایات و تقلبات رسیده گی صورت خواهد گرفت.
معنوی همچنان میگوید ایجاد کمیسیون شکایات انتخاباتی نظر به قانون انتخابات یک اندازه سازگاری دارد ولی من قبلاً گفته بودم این کمیسیون مخالف قانون اساسی میباشد.
احمد ضیا رفعت استاد پوهنتون ویکتن از اعضای پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی به این عقیده است که فعالیت ها و جلسات علنی کمیسیون شکایات انتخاباتی بالای روند انتخابات تاثیر گذار است اما ضعف ها هم دارد آنها مطابق قانون عمل نمیکنند .
بررسی صدها شکایت در جلسات که دوسه ساعت را در برمیگیرد بسنده نیست زیرا مطابق احصائیه باید روزانه 8-9 ساعت بخاطر بررسی شکایات کار میکردند که نه کردند.
بناً کار آنها موثر نیست زیرا باید در ولایات هم جلسات علنی را در مقابل رسانه ها برگذار میکردند.
کار کمیسیون، شکایات مردم را بی اعتبار میسازد.
یک روز بعداز برگذاری انتخابات کمیسیون شکایات ادعا نمودکه تقلب به حدی گسترده است که نتایج را زیر سوال میبرد . از این معلوم میشود که ابطال بعضی از آرا از قبل طرح ریزی شده بود.
کارکمیسیون شکایات درفیصدی آرا تغییر می آورد اما هیچ یکی از نامزدان موفق به آرای 1+50 نخواهند شد.
زیرا 444 صندوق از شمارش باز مانده بناً هیچ نامزد پیشتاز موفق نخواهد شد.
دکتور عزیزالله لودین رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات درپیوند به بررسی اسناد ارایه شده کمیسیون انتخابات به کمیسیون شکایات انتخاباتی میگوید باوجود اینکه هر دو کمیسیون دارای صلاحیت های قانونی شان هستند،  اما باید به حکم وجدان در برابر رای و اراده مردم افغانستان کارکنند.
وی گفت طولانی شدن روند اعلان نتایج و بررسی شکایات نامزدان ازسوی کمیسیون های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی سبب دل سردی مردم نسبت این روند ملی گردیده است .
وی دررابطه به اجراات کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی گفت از اول، قانون توسط مجریان آن زیر پاگذاشته شده است و به شیوه که کمیسیون شکایات انتخاباتی کار میکند کاملاً غیر قانونی میباشد و مشکل دیگری که درهردو کمیسیون وجود دارد ، موجودیت اختلافات میان اعضای کمیسیون انتخابات و شکایات انتخاباتی است و عامل اصلی کندی روند انتخابات همین اختلافات میباشد.
نادرمحسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی میگوید، ما کارخود را طبق قانون پیش بردیم هرآنچه که قانون حکم میکرد ما انجام دادیم و اینکه کسی میگوید که کاراین کمیسیون موثر نیست ، نظر ویادیدگاه شخصی خود آنها است و این کمیسیون مطابق قانون ایجاد شده و اگراین کمیسیون درزمان انتخابات کار خود را انجام ندهد به کار کمیسیون شکایات انتخاباتی کدام اداره ومرجع رسیده گی خواهد کرد ؟ پس موثریت و کارکرد ها این کمیسیون قانونی است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا