سیاست

رئیس جمهور غنی: بنادر ما باید به منبع مهم عایداتی مبدل شوند

کابل باختر 5 قوس
جلسۀ شورای عالی توسعۀ شهری به ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، امروز در ارگ دایر گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،در این جلسه، روی مسودۀ پلان انکشافی بندر حیرتان، طرح اعلانات سیار روی تکسی ها و طرح رد آب های سطحی شهر هرات، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
ابتدا احمد ذکی سرفراز یکتن از مسئولین وزارت شهرسازی در رابطه به مسئودۀ پلان انکشافی بندر حیرتان معلومات داده گفت که این پلان به هدف اتصال افغانستان با کشور های همسایه به صورت مؤثر و هدفمند، ایجاد حوزه های ویژه اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری، استفاده از زمین برای تسهیل تجارت و بهبود صادرات و معیاری‌سازی بنادر کشور طرح و ترتیب گردیده است.
وی در خصوص بنادر افغانستان، مسیرهای ترانزیتی شمال کشور، جایگاه بندر حیرتان، ترانزیت ولایت بلخ، ساختار انکشافی آیندۀ بندر، بهبود وضعیت موجوده و بازار مشترک به گونۀ مفصل معلومات داد و از چالش ها در بندر مذکور از جمله معضلات زمین، عدم مدیریت مؤثر جایدادهای عامه، نبود پالیسی مؤثر در مورد ملکیت ها و نداشتن آگاهی لازم پیرامون سیاست اقتصادی آن‌سوی مرز، یادآوری کرد و خواستار رفع آن گردید.
داکتر محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربناها، محمد حمید طهماسی سرپرست وزارت ترانسپورت، یما یاری سرپرست وزارت فوایدعامه، انجنیر حمیدالله یلانی رئیس عمومی شرکت آبرسانی، جواد پیکار رئیس عمومی ادارۀ مستقل اراضی و انجنیر امان الله غالب رئیس شرکت برشنا در رابطه به اهمیت و معیاری شدن بنادر و همچنان فراهم آوری فرصت ها به بخش  خصوصی، صحبت کردند.
رئیس جمهور غنی در این خصوص گفت که موقف حقوقی بنادر و شهرک های بندری باید واضح شود و موقعیت های حقوقی شهرک ها از بنادر تفکیک گردد.
محمد اشرف غنی افزود که ما باید تعداد بنادر و نوعیت آنرا مشخص کنیم. وی ارائه خدمات در بنادر کشور و  ایجاد فرصت های کاری را مهم دانست.
رئیس جمهور گفت که ضرورت به یک طرح واضح و اهداف روشن برای بنادر داریم و بنادر ما باید به منابع مهم عایداتی مبدل شوند، تا بتوانیم بخش زیادی عواید را از بنادر کشور تامین کنیم.
رئیس جمهور کشور افزود که یک مدیریت مؤثر در حیرتان ایجاد گردد و دیدگاه بخش خصوصی نیز گرفته شود تا تمرکز در بخش سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
محمد اشرف غنی تصریح نمود که بنادر ما باید به خط آهن کشورهای منطقه وصل شود و از این بنادر بخاطر صادرات معادن نیز استفاده صورت گیرد.
رئیس جمهور ضمن تاکید بر ایجاد بازارهای مشترک در شهرک های مرزی گفت که یک هیات از ادارات ذیربط به حیرتان برود تا مشکلات اساسی آنرا بررسی کرده و تحلیل جامع و همه‌جانبه را در خصوص مشکلات بندر مذکور، ارائه نماید.
سپس طرح اعلانات سیار روی تکسی ها از سوی یکتن از مسئولین شرکت تبلیغاتی سیار به جلسه ارائه شد. وی گفت که هدف شرکت تبلیغاتی سیار، بازاریابی، توسعه تجارت در ساحات مختلف افغانستان، عرضه خدمات اعلانات توسط تکسی و ارتقای سطح کیفی خدمات و محصولات می باشد.
عبدالله حبیب‌زی سرپرست شاروالی کابل در این خصوص گفت که این ابتکار بسیار خوب است و شاروالی کابل با این شرکت همکاری خواهد کرد.
جلسه بعد از بحث های همه‌جانبه، فیصله کرد که شاروالی کابل با شرکت تبلیغاتی سیار بخاطر عرضۀ خدمات اعلانات به وسیلۀ تکسی ها همکاری و روی تثبیت مقدار فیس صحبت نماید.
در اخیر جلسه، طرح رد آب های سطحی شهر هرات از سوی ریاض‌الله درمل یکتن از مسئولین وزارت شهرسازی ارائه گردید.
داکتر محمد همایون قیومی، انجنیر حمیدالله یلانی، انجنیر امان الله غالب و خان‌جان الکوزی خاطر نشان کردند که شهر هرات از این ناحیه آسیب پذیر است و بر تطبیق این طرح تاکید ورزیدند.
جلسه ضمن استقبال از طرح رد آب های سطحی شهر هرات، بر عملی شدن طرح مذکور به ارگان ذیربط هدایات لازم صادر کرد. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا