جامعه

خشونت علیه زنان درغرب افغانستان افزایش یافته است

هرات 24 جوزا باختر

 کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه غرب افغانستان از افزایش آمار خشونت‌ها علیه زنان در سال جاری ابرازنگرانی کرد.

طبق ارقام ارایه شده ازسوی این کمیسیون ، در دوماه اول سال جاری خورشیدی یازده مورد تجاوز جنسی علیه زنان در حوزه غرب افغانستان ثبت شده  که حداقل هفت مورد آن مربوط به ولایت هرات می شود.

  رحیمی  رییس کمسیون حقوق بشرحوزه غرب افغانستان به آژانس باخترگفت:" ۲۴۷ بار زنان در دو ماه گذشته مورد لت و کوب قرار گرفته اند؛ این موارد؛ تنها آماری هستند که در کمیسیون مستقل حقوق بشر ثبت شده‌اند و امکان می رود آماری که تا کنون ثبت نشده‌، به مراتب بالاتر از این باشند."

 بنا به اظهارات رحیمی ۲۰۱ مورد از ۲۷۴ مورد لت و کوب زنان  در حوزه غرب افغانستان در ولایت هرات ثبت شده‌است.

در جریان دو ماه اول سال جاری در ۴۲ مورد؛ دختران بشکل اجباری به نکاح فرد دیگری در آورده شدند که ۳۳ مورد آن در ولایت هرات اتفاق افتاده و کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان ۳۷ قضیه فرار از منزل را نیز ثبت کرده است که نزده مورد آن باز هم مربوط به ولایت هرات می شود.

این درحالیست که ولایات حوزه غرب افغانستان در سال گذشته نیز شاهد خشونت‌های فزاینده‌ای بر علیه زنان بوده است.

در سال ۱۳۹۰ به اساس آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر در چهار ولایت حوزۀ غرب ، ۸۸ مورد خودسوزی مشمول ۷۲مورد خودسوزی در هرات، ۱۱۴مورد خودکشی مشمول ۱۰۹ مورد در هرات و ۳۹مورد قتل مشمول ۳۴ مورد در هرات ثبت شده بود.

مسوولان کمسیون مستقل حقوق بشر همچنان می گویند که مواردی چون بی سوادی؛ فقر و عدم امکانات رفاهی و آموزشی در مناطق دور دست باعث نقض حقوق زنان می شوند.

 پیشتر نیز منابع حقوق بشری گفته بودند که بیشتر زنان افغانستان از حقوق روز مره خویش آگاهی ندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا