جامعه

نگرانی ازموجودیت نزدیک به نه هزار کودک خیابانی درهرات

شهرهرات ۴ سنبله باختر
نتایج یک سروی نشان می دهد که نزدیک به نه هزار کودک خیابانی در هرات وجود دارد.
عبدالقیوم افغان رییس کار و امور اجتماعی هرات می‌گوید که در این اواخر کودکان کارگر روی سرک رو به افزایش بوده و هجوم بیجاشد‌گان داخلی بر این موضوع افزوده است.
افغان می‌گوید آنان تلاش کردند تا با همکاری رهبری ولایت و موسسات بین‌المللی برای تشخیص میزان این کودکان و رسیدگی بهتر  به این قشر سروی‌ یی را انجام دهند.
سروی انجام‌ شده در شش ولسوالی هرات صورت گرفته است که به گفته افغان نظر به سروی صورت گرفته، نزدیک به نه هزار کودک خیابانی در این ولایت وجود دارد، از این میان نزدیک به ۹۰ درصد والدین راضی به کار کودکان شان در روی سرک بوده اند، ۶۱ درصد این کودکان راضی به کار در روی سرک‌ها نبوده اند، ۵۴ درصد کودکان خیابانی هرات را بیجاشدگان داخلی تشکیل می دهند، ۳٨ درصد را کودکان بومی هرات و ۷ درصد باقی‌مانده را نیز بیجاشدگان داخلی تشکیل می دهد.
رییس این اداره ابراز می‌دارد که آنان مصم اند تا در کوتاه‌ مدت برنامه‌های دادخواهی‌ یی به راه بیندازند و با طرح برنامه‌های کارساز و موثر برای رفع چالش‌های فراراه کودکان اقدامات عملی صورت گیرد.
به گفته افغان آن اداره در طی سال‌های اخیر در خلای آماری قرار داشته است که از سال ۲۰۱۱ به این سو هیچ ‌گونه تحقیق برای سروی کودکان خیابانی انجام نشده بود، اما این تحقیق سبب شده است تا آمار مشخصی از کودکان خیابانی به دست بیاید تا بر مبنای آن اقدامات عملی نیز صورت گیرد.
از سویی هم نجیب‌الله اخلاقی رییس محافظت کودکان وزارت کار و امور اجتماعی کشور که به منظور تهیه گزارش از وضعیت کودکان خیابانی به آن ولایت رفته است، وضعیت کودکان خیابانی را در آن ولایت همانند دیگر ولایت ها نگران‌کننده می خواند ومی‌گوید تا دو سال پیش هیچ برنامه مشخصی برای کودکان کارگر، در دستور کار این وزارت وجود نداشت.
به گفته وی اما از دو سال به این سو برنامه‌های جامعی برای رفع مشکلات کودکان خیابانی روی دست گرفته شده است که براساس این برنامه‌ها قرار است تا سال ۲۰۲۵ میلادی آمار کار شاق کودکان خیابانی به صفر نزدیک شود.
مونسه حسن‌زاده معاون والی هرات نیز از آمارهای به دست آمده نسبت به افزایش کودکان کارگر در خیابان ابراز نگرانی کرده می‌گوید: افزایش این کودکان و عدم رسیدگی به آنان می‌تواند پیامدهای ناگوار اجتماعی را در پی داشته باشد و مشکلات و ناهنجاری‌های فراوانی در درون اجتماع خلق کنند.
حسن‌ زاده بر فراهم ‌سازی زمینه آموزش و ایجاد زمینه یادگیری فن و حرفه برای این کودکان به منظور جلوگیری از بروز مشکلات اجتماعی تاکید دارد.ختم/حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا