اخبارگزارش ها

زنان کشور از آیندۀ مبهم خود نگران‌اند

کابل/ ۲۸حمل/ باختر

رییس جمهور امریکا، پایان طولانی‌ترین جنگ کشورش در افغانستان و از خروج کامل نیروهای خود تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی خبرداد.

به گزارش آژانس باختر؛ خبر خروج نیروهایی امریکایی از کشور بازتاب‌ فراوانی داشت، تا آن‌جایی که برخی، این خروج را قبل از رسیدن به یک توافق سیاسی، غیرمسوولانه می‌دانند.

در این میان، نگرانی‌های زنان بیش‌تر است. شماری از فعالان  جامعۀ مدنی و زنان فعال در عرصه‌های مختلف می‌گویند که خروج مستقیم و بی‌شرط امریکا در حالی صورت می‌گیرد که در رابطه با بسیاری از موضوعات به شمول زنان و حقوق آن‌ها در مرحلۀ بعد از خروج نه صحبتی شده است و نه وضاحتی داده شده است. این زنان می‌گویند فقط نگران خود نیستند، بلکه نگران کشورشان نیز هستند.

مسعوده کروخی، عضو مجلس نمایندگان گفته است که خروج کامل نیروهای امریکایی توام با شرایط است، اما متاسفانه شاهد رویۀ مخالف آن هستیم.

این خروج بدون در نظر گرفتن هیچ شرایطی صورت می‌گیرد، شرط و شروطی برای خروج نیروهای ایالات متحدۀ امریکا از افغانستان وجود ندارد و به‌ طور مستقیم عملی خواهد شد که به عقیده من خروج در چنین شرایطی کار درستی نیست.

روشن سیرین، عضو شبکۀ زنان افغانستان در رابطه به خروج نیروهای امریکایی و دست آوردهای زنان در این مدت گفت: من با آمدن صلح در کشور باور دارم، به شرطی که زنان متحد و یک پارچه باشند.

وی افزود: خروج کامل بدون شرط و بدون رسیدن به یک توافق سیاسی، برای ما نگران‌کننده است و باید ابتدا توافق سیاسی صورت می‌گرفت. وی اضافه کرد: ما افغان‌ها هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم امریکایی‌ها مادام‌العمر در افغانستان می‌مانند، اما باید اول توافق انجام می‌گرفت و بعد مسوولانه برنامۀ خروج نیروهای امریکایی اعلام می‌شد. خروج باید به شکلی باشد که هیچ یک از دست‌آوردهای دو دهۀ اخیر به شمول دست‌آوردهای زنان دچار تزلزل و بی‌ثباتی نشود.

نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا