سیاست

رئیس اجرائیه کشور و صدراعظم تاجیکستان پیرامون روابط دو جانبه مذاکره کردند

کابل باختر 18 جوزا
۱۳۹۴ رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان و هیئت همراه ایشان امروز با قاهر رسول زاده صدر اعظم تاجیکستان در بوستان سرای حکومتی دیدار و گفتگو نمود.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر ، بعد از مواصلت به قصر شماره ۸ بوستان سرای حکومتی و استقبال از سوی رسول زاده٬ رئیس اجرائیه کشور و صدراعظم تاجیکستان در یک نشست دوجانبه روی مسائل مورد علاقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
سپس هردو مقام به ریاست هیئت های خویش در یک نشست مشترک مذاکرات خویش را آغاز نمودند. آقای رسول زاده در صحبت های آغازین خود گفت: تشریف آوری شما را به تاجیکستان خوش آمدید می گوییم و آماده هرنوع همکاری هستیم.
رئيس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان دکتور عبدالله عبدالله در صحبت های خویش از استقبال گرم حکومت و مردم تاجیکستان سپاسگزاری نموده گفت: افغانستان و تاجیکستان روابط نیک و دیرینه دارند. در ملاقات با رئیس جمهور رحمان براصل همکاری و تعاون دوجانبه تاکید صورت گرفت و ما وعده سپردیم بیشتر از پیش همکاری نمائیم.
رسول زاده در ادامه صحبت هایش افزود: کشورش به اصل همکاری منطقه ای باورمند است. رئیس جمهور و مردم کشور به روابط نیک و استحکام روابط با افغانستان باورمند اند. میان دوکشور تاهنوز بیش از هفتاد سند به خصوص در بخش اقتصادی به امضا رسیده است که بیانگر عمق و گسترهء روابط میان دوکشور است. این همکاری ها در عرصه های تجارتی٬ اقتصادی٬ فرهنگی و فنی می باشد. در سالیان اخیر تبادله تجارتی میان دو کشور رشد قابل ملاحظه ای داشته و اکنون در حال گسترش می باشد.
رسول زاده درادامه صحبت هایش علاوه نمود: کشورش به انتقال برق و انرژی به افغانستان و منطقه باورمنداست و تلاش می کند برنامه CASA1000 هرچه زوتر تحقق یابد.
رسول زاده افزود: کشورش علاقمند است راه ترانزیت میان کشورهای افغانستان و پاکستان باز و فعال گردد تا تبادل کالا و نقل انتقال آزاد بازرگانی در این منطقه باعث رشد و ترقی و صلح و ثبات گردد.
رئيس اجرائیه در پاسخ به سخنان آقای رسول زاده گفت: از طرح ها و برنامههای شما برای رشد و توسعهء اقتصادی حمایت میکنیم و افغانستان آماده است در این زمینه با کشور تاجیکستان همکاری نماید.
رئیس اجرائیه افزود: امیدواریم هرچه زودتر کار بالای انتقال گاز افغانستان به تاجیکستان آغاز گردد. افغانستان به خرید برق به قیمت مناسب از تاجیکستان علاقمند است و شما برق مورد نیاز کشور را تهیه می کنید. رئیس اجرائیه از تشکیل کمیسیون بین الحکومتی میان دوکشور به زودی خبرداد وافزود: باید بالای برنامه های مشترک هردوکشور کارشود.
رئيس اجرائیه همچنان در صحبت های خویش علاوه نمود: موافقتنامهء همکاری در عرصه تکنالوژی و مخابرات به زودی میان دو کشور به امضا می رسد و این زمینهء کار مشترک موثرتر را میان دوکشور فراهم می سازد.
پروتوکول همکاری میان وزارت خارجه افغانستان و تاجیکستان امروز به امضا می رسد. کار روی اعمار خط آهن و وصل کشورهای منطقه با یکدیگر به زودی آغاز گردد و افغانستان از ین طرح حمایت می کند. به ترانزیت به عنوان یک نیاز اساسی نگاه میکنیم و علاقمندیم در این مورد به یک توافق نهائی دست یابیم.
رئیس اجرائیه از تبادله محبوسین و کار روی گشایش تلویزیون مشترک میان سه کشور افغانستان٬ ایران و تاجیکستان یاد نموده گفت: امیدوار است در این عرصه ها پیشرفت های لازم صورت گیرد. رئیس اجرائیه به همکاری در بخش تحصیلی میان دو کشور و همکاری میان دانشگاه های دو کشور به خصوص دانشگاه کندز و تاجیکستان تاکید نموده خواهان تعاون بیشتر دوکشور در این زمینه گردید.
رئیس اجرائیه در ادامه صحبت هایش به همکاری های امنیتی اشاره نموده گفت: تهدیدهای مشترکی وجود دارد و در این راستا هردو کشور آماده همکاری اند.
در پایان این نشست رئیس اجرائیه کشور بیانیه مشترک میان افغانستان و تاجیکستان را امضا کردند و وزرای خارجه هردوکشور پروتوکول همکاری میان وزارت های خارجه هردو کشور را امضا نمودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا