جامعه

اولین جلسه کمیته حج فرضی برای پروسه حج سال 1395 برگزار شد

کابل باختر 9 حوت
اولین جلسه کمیته حج فرضی به منظور آمادگی برای روند حج سال 1395 امروز ، تحت ریاست قانونپوه سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و رییس آن کمیته برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر ،
معاون رییس جمهور در ابتدای جلسه در ارزیابی کوتاهی از روند حج فرضی سال گذشته، با اظهار قدردانی از نهادهای ذیربط گفت: پروسه حج فرضی سال گذشته در کل، به شکل مطلوب برگزار شده است، اما وزارت حج و اوقاف و همه نهادهایی که در پیشبرد این روند نقش داشته اند، تجربیاتی از این سال اندوخته اند که باید مورد بررسی، ارزیابی و استفاده قرار گیرد.
در جلسه موضوع انتقال حجاج به عربستان سعودی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و فیصله شد تا از اکنون قرارداد با شرکت های هوایی از طریق کمیسیون تدارکات ملی طی مراحل گردد. همچنین وزارت حج و اوقاف موظف شد تا شرط نامه جامعی را در این زمینه با در نظرداشت تمام جوانب و بر اساس ارجحیت شرکت های داخلی تهیه کرده  و برای تدارکات آمادگی بگیرد.
موضوع کمپ حجاج کابل و زون مرکز که در گذشته ها از مسجد عیدگاه استفاده می شد و در سال گذشته از مکان سر باز در میدان هوایی کابل استفاده شد که مشکلاتی را به بار آورد، از موضوعات دیگر مورد بحث کمیته بود. کمیته حج فرضی با در نظر داشت این که برای اسکان موقت حجاج کابل و زون مرکز به مکانی مستقل با امکانات و وسایل مناسب نیاز است، وزارت حج و اوقاف موظف گردید که با این منظور  در بودجه سال آینده خود این موضوع را پیش بینی کند، اما برای کوتاه مدت و استفاده حجاج در سال 95، مسجد عیدگاه مانند سابق به عنوان کمپ حجاج در نظر گرفته شود.
در بخش دیگری از جلسه طرح پیشنهادی وزارت حج و اوقاف درباره تنظیم  امور حج ورثه شهدا، مورد بحث و تدقیق قرار گرفت و فیصله به عمل آمد تا وزارت های حج و اوقاف، امور داخله، دفاع ملی، کار و امور اجتماعی و ریاست امنیت ملی در تفاهم با همدیگر طرز العمل مشخصی را برای تنظیم حجاج ورثه شهدا تهیه کنند.
موضوع گزینش بانک معتبر داخلی برای جمع آوری پول مصارف حجاج در سال 1395 نیز پس از بررسی همه جانبه، با تایید بانک ملی افغان (همانند سالهای گذشته) به عنوان بانکی که جمع آوری پول مصارف حجاج را در سال 1395، بر عهده داشته باشد، فیصله شد.
بر اساس آجندا، موضوع ترکیب و انتخاب هیئت استیجاره عمارت های اسکان حجاج در ایام حج مطرح شد. جلسه کمیته فیصله کرد تا انتخاب و ترکیب هیئت بر اساس سالهای گذشته در نظر گرفته شود.
در این جلسه هم چنین مسوده لایحه وظایف کمیته ملی حج فرضی مطرح و با پیشنهادهای اصلاحی اعضا مورد تایید قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا