جهان

روز جهانی گرسنگی؛ ۸۲۰ میلیون نفر هر شب گرسنه می‌خوابند

نیویارک/ وی او ای / ۹ جوزا/ باختر
از جمعیت ۷.۵ میلیارد نفری جهان ۸۲۰ میلیون نفر یا به عبارۀ دیگر از هر نه نفر در جهان یک نفر غذای کافی برای خوردن ندارند و هر شب شکم گرسنه می‌خوابند.
نهاد موسوم به پروژۀ گرسنگی مستقر در شهر نیویارک در آستانۀ روز جهانی گرسنگی (پنجشنبه ۲۸ می) هشدار داده است که همه‌گیری ویروس کرونا سبب "همه‌گیری گرسنگی" در جهان خواهد شد.
پروژۀ گرسنگی همچنین گزارش داده است که ۶۰ درصد جمعیت گرسنه در جهان زنان اند. بر اساس آمار این نهاد ۹۸ در صد جمعیت مبتلا به سوءتغذیه در کشورهای روبه انکشاف زندگی می‌کنند.
این نهاد گفته است که مرگ و میر مرتبط و ناشی از گرسنگی در جهان، بیشتر از مجموع مرگ و میر ناشی از ایدس، ملاریا و توبرکلوز است.
در همین حال، برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل متحد گفته است که در سال روان میلادی احتمالاً حدود ۲۶۵ میلیون نفر در سرتاسر جهان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با گرسنگی حاد مواجه شوند.
سال گذشته ۱۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان با کمبود حاد مواد خوراکی مواجه بودند، اما همه‌گیری کووید۱۹ سبب شد تا این رقم بیش از دو برابر افزایش یابد.
بحران ویروس کرونا در کنار ایجاد دیگر مشکلات صحی و اقتصادی، زنجیره و سلسلۀ عرضۀ مواد خوراکی را در بسیاری از کشورهای جهان مختل کرده است.
افزون بر این، هجوم ملخ‌ها در برخی از کشورهای آسیایی و افریقایی سبب از بین رفتن محصولات زراعتی شده است که این خود سبب می‌شود که مردم به خصوص در کشورهای کم در آمد، با کمبود حاد مواد خوراکی مواجه شوند.
#  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا