سیاست

جنگ دیپلوماتیک امریکا و روسیه و امریکا و ایران در افغانستان

کابا باختر / 8 /حمل:
اخیراً دیپلوماتان و جنرالان نظامی ارشد امریکایی اتهامات را بر روسیه و ایران منبی دخالت شان در امور افغانستان و حمایت نظامی و لوژیستیکی این کشورها از طالبان وارد کردند که این اتهامات به شدت از سوی سفارت خانه های روسیه و ایران در کابل  رد شده و دیپلوماتان امریکایی را به دروغگویی متهم کردند.
جنرال جان نیکلسون، قوماندان عمومی نیروهای ناتو در افغانستان، چندی پیش در گفتگو با «بی. بی.سی» گفته بود: "با وجود اینکه در مبارزه علیه تروریسم و مواد مخدر علاقمندی های مشترک وجود دارد، اما روسیه اقداماتی را برای تضعیف تلاش های ایالات متحده برای صلح در افغانستان انجام می دهد. او همچنین اشاره کرد که مسکو طالبان را از طرق مختلف کمک مالی و تسلیحاتی  می کند."
نیکلسون گفت: "مقامات افغان برخی از اسلحه ها را به قوماندانان ما آورده اند و گفته اند که این سلاح ها را روس ها به طالبان داده اند."
اما سفارت روسیه در کابل با نشر اعلامیه یی اظهارات قوماندان عمومی ناتو در افغانستان را بی اساس خوانده و آنرا رد کرد.
چنین اتهامات تنها از سوی مقامات نظامی امریکا مطرح نگردیده است دپلوماتان امریکایی نیز حرف های مشابه دارند 
اخیر جان بس سفیر امریکا در کابل در گفتگو با رسانه ها گفته است که ایران از طریق سپاه پاسداران از طالبان پشتیبانی لوژیستیکی می ‌کند.
این در حالیست که  مقام های  روسی نیز مدعی شده ان که  نظامیان امریکایی گروه تروریستی داعش در افغانستان را حمایت  می نماید در گذشته به گونه تکراری روسیه ادعا کرده است که هلیکوپترهای ناشناس جنگجویان وابسته به گروه داعش را به ولایت های شمالی افغانستان انتقال میدهد. روس میگویند که حریم هوایی افغانستان در کنترول ناتو  و امریکا است
اتهام بندی تازه از سوی کشور های رقیب در افغانستان  میرساند که افغانستان در کنار انکه میدان جنگ نیابتی این کشور ها است به میدان جنگ دپلوماتیک کشور های بیرونی نیز تبدیل گردیده است که پیامد های ناگواری برای افغانستان خواهد داشت
عبدالسمیع دره یی آگاه روابط بین الملل در پیوند به اتهام بندی های اخیر مقام های ارشد ملکی و نظامی امریکایی بالای روسیه و ایران و حمایت تسلیحاتی و نظامی این کشورها از گروه طالبان در افغانستان گفت: "درين شكی نيست كه جنگ سرد ميان بلاك شرق و غرب با همان تركيب و ساختار ديروزی در حال صف بندی ها و رويارویی های تازه است و درین هم ترديدی نيست كه هر دو بلاك از افغانستان بعنوان يك كشور حايل و محل تنازع استفاده می كنند.  متاسفانه جغرافيای بسيار بد افغانستان زمينه های زيادی برای تلاقی منافع دو بلاك قرار گرفته و هر دو بلاك در مساله جنگ و صلح اين كشور جداً دخيل می باشند."
آقای دره یی گفت، اين جنگ (جنگ سرد) حالا باعث شده است كه تبليغات و پروپاگندای شديدی را عليه منافع يكديگر در پی داشته باشد. اتهام ها از هردو طرف بر عليه يكديگر همچنان ادامه خواهد يافت و همان طور، حمايت های هردو طرف از طالبان و داعش بنحوی ادامه خواهد داشت . اما درين ميان متاسفانه اين دولت افغانستان است كه با يكجانبه گرایی و تكيه بر يك بلاك مشخصِ غربی، مورد فشار بلاك شرقی قرار خواهد گرفت و قربانی های زيادی را ازين بابت پرداخت خواهد كرد.
این در حالی است دو روز پیش گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی شاخه حکمتیار در پیوند به مداخله ایران در امور داخلی افغانستان گفته بود که "ایران از سه دهه بدینسو، روی جنگ در افغانستان سرمایه گذاری کرده است و حال طالبان را تمویل میکند
برخی ها حرف های حکمتیار را حرف دیکته شده تلقی کردند که میتواند حساسیت برانگیز باشد بهتر بود که حکمتیار به کشور های دیگر منجمله پاکستان هم اشاره میکرد که در امور افغانستان مداخله میکنند رهبران وو سیاسیون به شمول گلبدین حکمتیار باید برای قطع کلی مداخلات بیرونی برنامه ریزی نمایند و افغانستان را از رنج جنگ نیابتی کشور های بیرونی رهایی بخشند  شمس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا