فرهنگ

پوهنیار سیده مژگان مصطفوی: وزرای گردشگری میتوانند به همکاری های مشترک میان کشورهای عضو کمک کنند

کابل باختر17 دلو
پوهنیار سیده مژگان مصطفوی معین مالی، اداری و گرځندوی وزارت اطلاعات و فرهنگ درکنفرانس وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکای های اسلامی خاطرنشان ساخت که این نشست می تواند به هماهنگی های بیشتر و همکاری های مشترک میان کشورهای عضو کمک کند و موثرواقع شود.
دراین نشست که درداکه پایتخت بنگله دیش برگزار شده است، معین مالی، اداری و گرحندوی وزارت اطلاعات وفرهنگ خاطرنشان ساخت که دراين نشست دررابطه به ارتباط ويژه بين وزرای توریزم کشورهای اسلامي ، ارائه پیشنهاد برای شهر ( بامیان) به عنوان شهرگردشگری اسلامی برای سال 2020 ، تقاضا از کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی نسبت به سرمایه گذاری معنوی و مساعدت به بخش توریزم افغانستان برای احیای مجدد این صنعت در کشور، بحث صورت گرفت .
مصطفوی افزود که چارچوب ارائه شده توسطOIC  برای توسعه و همکاری مشترک در جهت رشد توریزم کشورهای مسلمان، بعنوان مهمترین ابزار، می تواند کشورهای عضو را درمسیر پیشرفت و توسعه دوامدار یاری رساند که دراین راستا اداره توریزم افغانستان مصمم است تا با همکاری کشورهای دوست، در جهت تطبیق این چارچوب در افق رسیدن به اهداف برنامه عمل OIC-2025  تلاشی مجدانه و متفاوت از گذشته را در افغانستان به خرچ دهد.
جغرافیای افغانستان با داشتن موقعیت منحصر به فرد ژئوپولیتک و ژئواستراتیژیک ، بعنوان مهد تمدنهای بشری پیشینه تاریخی بسیار ممتدی را در طول تاریخ زندگی بشر داراست و از همین منظر مطالعه و دیدار از داشته های باستانی و تاریخی آن، یکی از بهترین فرصت های آشنایی جوامع بشری امروز را با بخشی از تاریخ ، فرهنگ و میراث ماندگار بشری فراهم می سازد.
پوهنیار مصطفوی افزود:  به خاطراین که افغانستان بعنوان بخشی از مسیر جاده تاریخی راه ابریشم محل تلاقی و پیوندگاه تمدنهای بزرگ جهان همچون تمدنهای آریایی، یونانی، بین النهرینی و هندی بوده و یکی از مهمترین مراکز تجارتی عصر باستان به شمار می رفته است، همچنان که در میان شهرهای اسلامی نیز از شهرهای بلخ ، غزنی و هرات بعنوان نگین شهرهای اسلامی یاد می شده و اینها در کنار داشتن محیط های بکر و دست نخورده طبیعی که از منحصر به فرد ترین جلوه های اکوتوریزم منطقه می باشد، بر اهمیت این جغرافیا افزوده است.
اینها همه داشته های تاریخی ماست که اینک در دنیای کنونی به مدد آنها می توانیم از یک سو این میراث گرانسنگ را برای استفاده همه بشریت به نمایش بگذاریم و از دیگر سو کوشش کنیم تا بواسطه داشتن این ثروتهای مادی و معنوی در جهت توسعه و انکشاف اقتصادی کشور خویش قدم برداریم.
در این راستا حکومت افغانستان ( شهر بامیان) را با داشتن مناطق تاریخی و باستانی و همچنان مناطق بکر اکوتوریستی همچون (بند امیر ) که از عجایب و شگفتیهای طبیعی دنیای ماست، بعنوان یکی از مقاصد گردشگری در نظر داشته و مصمم است تا با کمک و استعانت از تجربیات کشورهای دوست در جهت انکشاف این صنعت در کشور برنامه های همه جانبه ای را روی دست بگیرد.
ما کوشش داریم همانگونه که در گذشته ها  از کشورما به عنوان ( چهارراه پیوند دهنده تمدنها) یاد می شد و یا در زمان گذشته از آن بعنوان  ( قلب آسیا) یاد می کردند، اینک از آن بعنوان ( چهار راه گردشگری منطقه) از آن یاد کنند و این امر ممکن نیست مگر با تلاش و کوشش خود ما و البته استفاده از تجربیات، مساعدت ها و همکاریهای کشورهای دوست.
خانم شیخ حسینه واجد نخست وزیر بنگله دیش در دومین روز نشست وزرای  گردشگری کشور های اسلامی  OICاشتراک کرد.
دهمین نشست وزرای  گردشگری کشور های اسلامی  OIC به تاریخ 16- 17 دلو در داکه پایتخت بنگله دیش برگزار شد .    احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا