گزارش ها

رئیس ستاد ارتش امریکا: جنگ افغانستان دایمی نیست

کابل  باختر  ۷ سنبله
با نزدیک شدن هفدهمین سال جنگ امریکا در افغانستان علیه طالبان و القاعده در چوکات مبارزه جهانی علیه هراس افگنی مقامات ارشد نظامی انکشور گفته اند که این جنگ دایمی نخواهد بود
حدود هفده سال قبل از امروز امریکا در راس یک ائتلاف جهانی مبارزه با هراس افگنی به افغانستان هجوم اورد و حکومت طالبان را متواری ساخت مگر انان را کاملا نابود نساخت.
در طول این مدت نه تنها جنگ علیه هراس افگنی به نتیجه نه رسید بل ما سالهاست که شاهد بن بست در این جنگ هستیم.
امریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی زمانیکه اوباما رئیس جمهوری آنکشور بود جنگ افغانستان را تمام شده اعلام کرد و هزاران عسکر امریکایی و شرکای ان دیگر افغانستان راترک کردند مگر حضور نظامی این کشور ها در یک پیمانه محدود حفظ شد.
مگر با امدن ترامپ به قصر سفید وضعیت تغییر کرد ترامپ نه تنها برنامه جدید برای جنگ افغانستان ساخت بل حضور یا خروج نظامیان امریکایی را مرتبط به زمان دانست.
در حالیکه تاکید فعالان سیاسی در کابل  و واشنگتن بر ایجاد یک دورنما واضح از جنگ امریکا درافغانستان است، متیس، وزیر دفاع امریکا در تازه ترین اظهارات خود گفته است وقت است تا بگویم که  تا پنجسال دیگر ما در افغانستان نیروهای نظامی خواهیم داشت یا خیر؟ من نمی توانم به آن پاسخ بدهم. ما باید منتظر بمانیم و اوضاع را مشاهده کنیم، بخاطری که این امر به شرایط وابسته است."
مقام های امریکایی زمان مشخصی برای خروج تمام نظامیان این کشور از افغانستان را ارائه نمی کنند.
جوزف دنفورد، لوی درستیز اردوی امریکا، هم گفته است که ما در جنوب آسیا منافع دایمی داریم، منافع دیپلماتیک و امنیتی. ما برای نفوذ ما در منطقه حضور خواهیم داشت مگر میگویم جنگ افغانستان دایمی نیست.
به گفته لوی درستیز اردوی امریکا، حضور نظامی امریکا در افغانستان متحول خواهد بود "من توقع ندارم که شمار فعلی نیروی های را که در افغانستان داریم نمایانگر تعهد دوامدار و بزرگ نظامی ما باشد.
در حالی که مقام های نظامی امریکا از دایمی نبودن جنگ خبر داده اند، دیپلمات های امریکایی از تلاش برای جستجو راه حل سیاسی برای پایان جنگ در افغانستان حرف می زنند. به باور مقام های امریکایی، بهترین گزینه برای ختم جنگ در افغانستان، تفاهم سیاسی میان طرف های درگیر است.
مانع اساسی برای رسیدن به این منظور اما چگونگی مذاکرات صلح با طالبان خوانده می شود – گروهی که گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان را رد می کند و بر خروج فوری و کامل نظامیان خارجی تاکید می ورزد.
اما این گروه با قدرت های بزرگ جهانی امریکا  و روسیه داخل تماس است و با انها مذاکره میکند باور ها بر این که پاکستان در معرفی و سمت  وسو دادن طالبان نقش محوری دارد ٬ امریکا  و روسیه این باریکی را درک کرده اند  و از وضعیت پاکستان وتغییر پذیری مداوم طالبان به نغع خود استفاده میکنند.
با انکه امریکا  و روسیه از صلح در افغانستان حرف میزنند مگر اگاهان سیاسی در افغانستان این گفته ها را دقیق نمیدانند  و میگویند که این دو کشور  و کشور های دیگر در منطقه از طالبان به عنوان یک حربه برای سیاست های منطقه یی شان کار میگیرند ودر وجود چنین یک سیاست متغییر نمیتوان از اراده قدرت های بیرونی در امر اعاده صلح در افغانستان حرف زد. در اینجا رعایت راه احتیاط و هشیاری سیاسی از سوی دولتمردان و سیاسیون افغان و مردم این کشور یک اصل که چگونه کشور شان را از بازی استخباراتی و جنگ نیابتی کشور های بیرونی نجات میدهند که یکی از مبارزه با هراس افگنی سخن میزند و دیگری آن را در این کار ناکام میداند و خود دست به کار میشود  در حالیکه همه روی منافع خود در حرکت اند و افغان ها را هم با تقسیم بندی ها مشخص دنباله رو خود ساخته اند.   صائم     

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا