فرهنگ

رایزن فرهنگی ایران : استقبال مردم افغانستان از نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی مایه دلگرمی ماست

کابل باختر/ 5/ جدی
نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی ایران که بتاریخ اول جدی درکابل گشایش یافت، با استقبال گرم مردم فرهنگ دوست ما قرارگرفت .
به گزارش آژانس باختر ، اخیراً کابل شاهد برگزاری نمایشگاه دیگری از کتاب و محصولات فرهنگی ایران بود.
دراین نمایشگاه که در 40 بخش تقسیم شده بود، محصولات فرهنگی وکتاب های چاپ شده درایران دردید علاقمندان قرارگرفت.
به گفته آقاجهانشاهی مسوول رایزنی فرهنگی سفارت ایران درکابل دراین نمایشگاه آثار چاپی (120) ناشرایرانی در بیست هزار عنوان، صنایع دستی، زیورات ، آثار خطاطی هنرمندان ایرانی و فوتوهای جالب از عکاسان ایرانی دردید تماشاچیان قرارگرفت.
وی حضور گسترده مردم را دراین نمایشگاه ستود و خاطر نشان ساخت که حضور افغانها مایه دلگرمی بوده و این نکته را میرساند که افغانها مردمان با فرهنگ اند و نسبت به آثار خلق شده علمی و فرهنگی دلچسپی خاصی دارند واین نمایشگاه را یک نماد دوستی ملت های ایران و افغان دانست که با هم مشترکات زیادی فرهنگی ، دینی و زبانی دارند.
جهانشاهی اضافه داشت که هفتصد هزار جلد کتاب غرض استفاده دانشجویان و تشنه گان تحقیق و مطالعه درافغانستان قرارگرفت که تاکنون قسمت اعظم این کتاب ها فروخته شده است.
زهرا دانشجوی حقوق دریکی از دانشگاه های شهرکابل که چند جلد کتاب ازاین نمایشگاه خریداری کرده بود به خبرنگار آژانس باختر گفت ، آنچه را من دراین نمایشگاه یافتم برای من یک جای خوشی است این نمایشگاه فرصت برای من و همقطاران من بود تاکتاب مورد نظر خود را که درمحل تدریس و آموزش به آن نیاز داشتم دریابم و از آن استفاده کنم.
نظیرزهره جوانان دیگری هم دراین نمایشگاه حضور داشتند که برای دریافت کتاب و مواد درسی مورد ضرورت شان به این نمایشگاه آمده بودند.
کریم احمدزی یکی از بازدید کننده گان نمایشگاه گفت، هرکتابی را که خواستم دراین نمایشگاه با قیمت مناسب ، ارزانتر  از فروشگاه های کتاب بازار پیدا کردم من از وزارت اطلاعات وفرهنگ که زمینه تدویر این نمایشگاه را فراهم ساخته اند وهم از دوستان ایرانی که زحمت کشیدندوهزاران جلد کتاب را به کابل آوردند اظهار سپاس کرده خواهان برگزاری چنین نمایشگاه ها درآینده نیز هستیم.
به گفته گرداننده گان این نمایشگاه زیادترین کتب و مواد فرهنگی که دراین نمایشگاه جاگرفته بود کتاب های فرهنگی ، دانشگاهی و دریک کلام کتب و مواد بودکه جوانان و مردم افغانستان به آن نیاز داشتند، به نمایش گذاشته شده بود.
یک باشنده کابل که ازاین نمایشگاه دیدن میکرد به خبرنگار آژانس باختر گفت که مردم ما علاقمندی وافری به کتاب و داشته های فرهنگی شان دارند مگر با تاسف محل فروش کتاب دریک محدوده قرارگرفته و برای فروش کتاب وچاپخانه ها محل مناسب درنظر گرفته شود تا مردم به آن دسترسی داشته باشند .
نمایشگاه کتاب و آثار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران میتواند به برخی از تقاضا های دانشجویان و فرهنگیان افغان و تشنه گان مطالعه پاسخ گوید که من بربرگزاری منظم چنین نمایشگاه ها امیدوار هستیم .
قابل ذکر است که چهارمین وپنجمین نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی ایران بتاریخ اول جدی ازسوی دکتور سید مخدوم رهین وزیراطلاعات و

فرهنگ و نوشاباری معاون وزارت فرهنگ جمهوری اسلامی ایران درکابل گشایش یافت و پنجمین نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی ایران روز گذشته در مسجد الزهرا دشت برچی افتتاح شد که برای چند روز دردید شیفته گان مطالعه قرارخواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا