تبصره و مرور بر مطبوعات

استراتیژی ترامپ، طرح که نباید روی کاغذ باقی بماند

کابل باختر/ 1/ سنبله:
رئیس جمهور ترامپ روز گذشته با اعلام استراتیژی جدید آن کشور در رابطه به جنگ در افغانستان وضعیت این کشور و منطقه، به ابهامات موجود در چگونگی برخورد با هراس افگنی و کشورهای حامی این شبکه ها پاسخ گفت.
مفسر آژانس باختر مینگارد: اعلام برنامه های راهبردی آمریکا در قبال افغانستان و منطقه به بسیاری از ابهامات در جنگ جاری علیه هراس افگنی که اضافه از شانزده سال است آمریکا را مصروف ساخته از افغانها قربانی میگیرد پاسخ داد.
در این برنامه نکات واضح و روشن وجود دارد که خط رسیدن به اهداف را که همانا نابودی ومهارهراس افگنی و کشورهای حامی آن،  میباشو نشانی شده است.
این برنامه با کارکرد سایر روسای جمهور آمریکا که آغاز گر وادامه دهنده جنگ علیه هراس افگنی در افغانستاند بودند متمایزتر است، به گونه مثال اوباما همیشه تاریخ را برای ختم جنگ فغانستان بیان میداشت او با ختم سال 2014 میلادی  جنگ افغانستان را خاتمه بخشیده اعلام کرد و هزاران عسکر محارب آمریکایی را از افغانستان خارج نمود و هزاران عسکر ناتو هم به تقلید از او از این کشور خارج شدند سرانجام اوضاع پیچیده و خطر هراس افگنی در افغانستان، منطقه و جهان حادتر شد.
مگر در برنامه جدید راهبردی آمریکا روی ایجاد یک جدول زمانی خروج حرفی  وجود ندارد و کمیت عساکر هم وابسته به شرایط و زمان سنجیده خواهد شد.
حرف مهم و واضح در راهبرد جدید چگونگی برخورد با پاکستان است، کشور که افغانستان سالها داد زد که پاکستان  هراس افگنان را تمویل می کند، عامل پشتبان وقایع تروریستی در افغانستان و کشور های دیگر است مگر صدای افغانها کمتر شینده شد، ولی حالا ترامپ با درک واقعیت ها به پاکستان صریحاً می گوید که راه مستقیم را در پیش گیرد ورنه متوجه خود باشد، ترامپ نقش مخرب پاکستان را در قضایای افغانستان و منطقه خوب ترسیم و درک کرده است.
ترامپ در راهبرد جدید آنکشور محاسبه درست از گذشته داشته و برای آینده عناصر موفقیت را تشخیص داده است ابعاد ماموریت آمریکا، چگونگی انجام این ماموریت تعریف  شده و نقش نیروهای امنیتی افغان و دولت این کشور در این راهبرد واضح گردیده و ارزش آن یاد شده است، به نگرانی ها مردم و دولت افغانستان توجه شده و مشوره های آنان رعایت و مد نظر بوده است.
تعریف نقش مخرب پاکستان در قضایای جاری این نکته را میرساند که اداره ترامپ نگرانی های افغان ها  و مشوره های آنان را جدی گرفته است.
ضمناً ترامپ در مسایل داخلی افغانستان اشاره های داشته و این که ملت سازی و حکومت داری کار مردم افغانستان است، و آمریکا همیشه حمایت کننده باقی نخواهد ماند، و آمریکا یک چک سفید نیست.
این نکات میرساند که ترامپ و اداره او از افغانها میخواهند مسوولیت پذیرتر باشند و برای پاسخ گفتن به آن نگرانی های که جامعه جهانی در مسایل داخلی افغانستان دارند پاسخ گویند، این به سیاسیون و رهبران افغان بر میگردد که چگونه اعتماد و باور جامعه جهانی منجمله آمریکا را به خود جلب بدارند، چگونه اختلافات سیاسی شان را پایان بخشند، چگونه با فساد اداری مبارزه کنند و چگونه زمینه حکومتداری خوب را مساعد بسازند و چه کنند تا دیگر بار کمک های بیرونی را کاهش یابد…
با آنکه برخی از آگاهان سیاسی و برخی کشورهای بیرونی می گویند که برنامه جدید راهبردی امریکا جز ادامه جنگ پیامدی دیگری ندارد، مگر مقامات و مردم افغانستان این برنامه را با خوشبینی دنبال می کنند، ولی تاکید بر این است که رهبران حکومت وحدت ملی تعهدات خود را در این برنامه پیدا کنند و نسبت به آن برنامه ریزی کنند ، همچنان لازمی است که  آمریکا هم در پی تطبیق این برنامه باشد به آنکه روی کاغذ باقی بماند.# تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا