تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۳۰ اسد/ باختر
روز جهانی بشردوستی عامل و انگیزه یی برای دستگیری از نیازمندان و فرصت برای بسیج همگانی برای زدودن فقر در جوامع عقب مانده است.
مفسرآژانس باختر می نگارد؛ ۲۹ اسد «نزدهم اگست» از سوی سازمان ملل به نام روز بشر دوستی نامگذاری شده است.
سازمان ملل با این کار تلاش کرد که از یک سو زمینۀ حمایت از آن افراد شجاع را مساعد کند که به نام امدادگر و کمک رسان در خطرناکترین محلات مصروف کمک و معاونیت به نیازمندان و فقرا اند.
از طرف دیگربا نامگذاری روز جهانی بشر دوستی، توجه کشور ها و افراد  ثروتمند نسبت به فقرا و نیازمندان جلب شود که زمینۀ کمک و امداد برای آنان مساعد شود.
برای افغانستان کشوری که شانزده میلیون شهروند آن با فقر، گرسنگی و عدم مصونیت غدایی مواجه اند، روزجهانی بشردوستی اهمیت ویژه دارد و همچنان به دلیل جنگ و موجودیت گروه های مسلح فعالیت امدادگران با خطرهای جدی مواجه است.
اگر به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان دقیق شویم، آنان روزگار خوشی ندارند.
سال پار شمار مردم نیازمند که دچار فقر، گرسنگی وعدم مصونیت غذایی بودند به دوازده میلیون می رسید، مگر امروز، چهار میلیون دیگر به این رقم افزوده شده است، قرنطین ناشی از کرونا عامل اصلی رشد فقر در افغانستان است.
در کنار آن که کرونا باعث گسنرش فقر در افغانستان شده است، ادامۀ جنگ و خشونت نیز در گسترش این معضل اثر گذار بوده است.
شمار بیجا شدگان داخلی ناشی از جنگ، در افغانستان تنها در سال گذشته میلادی حدود شش صد هزار نفر بوده است، شمار کلی بیجا شدگان داخلی که قشر محتاج و نیازمند اند از مرز سه میلیون نفر گذشته است.
بخش بزرگی از عودت کنندگان نیز جز مردم نیازمند اند، زیرا اکثر آنان با برگشت به کشور، چیزی برای ادامه حیات نداشته اند.
این گفته ها نمایانگر آن است که فقر با ابعاد وسیع آن در افغانستان در حال گسترش است که فقط کمک های عاجل بشری می تواند حیات آنان، کودکان و خانواده های شان را حفظ کند.
سازمان غذایی جهان هشدار می دهد که ادامۀ فعالیت ویروس کرونا در افغانستان، ادامۀ جنگ، ادامۀ مهاجرت های داخلی و بازگشت عودت کنندگان از کشورهای ایران و پاکستان، این کشور را در تنگنا قرار داده است.
روز جهانی بشردوستی می تواند برای افغانان یک نام با مسما باشد، زیرا میلیون‌ها افغان همچنان متکی به کمک های بشردوستانه هستند، شمار بیجا شدگان داخلی یک رقم درشت است، ارائه خدمات صحی معیاری نیست از هر ١٠ کودک یک نفر پیش از ۵ سالگی در اثر ابتلا به بیماری های قابل درمان، جان می دهند. ٤٠ درصد از کودکان افغان زیر سن ٥ سال دچار سوء تغذی هستند و تنها احساس و عاطفه است که می تواند افغانان را در عبور از چنین دشواری ها کمک کند.
روز جهانی بشردوستی، روزی است که از یک طرف توجه و نیت خیر نسبت به نیازمندان بیشتر می شود و از طرف دیگر، فرصت خوب برای ارج گزاری به امداد رسانانی است که جدا از رنگ، دین و مذهب متعهد به خدمت به انسان اند تا سرحدی که زندگی خود را در معرض خطر قرار می دهند تا با فقر و بدبختی مبارزه کرده باشند.
هر وجدان بیدار این روز را ارج می گذارد تا در غنامندی اندیشه نیک کمک به انسان نیازمند، تلاش کرده باشد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا