اخبارصحت

در هشت ماه؛ هیچ نهاد جهانی به چالش های وزارت صحت عامه پاسخ نگفته است

کابل٬ ۱۰ ثور٬ باختر
مسوولان وزارت صحت عامه می گویند؛ بیش از هشت ماه می‌شود که هیچ نهاد صحی جهانی از بهر حل چالش‌های که در بخش صحت وجود دارد؛ پاسخ مثبت به آن وزارت ارائه نکرده اند.
آنها این ادعا را در روز جهانی واکسین مطرح کرده اند.
روز جهانی واکسین در حالی در افغانستان گرامیداشت شد که این کشور در بخش ارائه خدمات صحی دچار مشکلات جدی است.
نهاد های بین المللی خود اذهان داشته اند که افغانستان دچار مشکلات صحی است٬ شیوع سرخکان در میان کودکان٬ سوی تغذی در میان کودکان٬ مشکلات در امر وقایه بیماری کرونا٬ معضلات جدی اند که نهاد های جهانی آن را بیان داشته اند٬ همچنان افغانستان شمار بیشترین مصابین به امراض سرطانی٬ طرق تنفسی٬ امراض قلبی٬ شکر٬ کلیه … را دارد٬ در کنار آن افغانستان یک کشور پر از حادثه است که هر لحظه اتفاقی در آن رخ می دهد٬ این کشور در امر رسیدگی به واقعات عاجل نیز دچار مشکلات است٬ غلبه بر این همه٬ نیازمند جدی همکاری های جهانی و نهاد های معتبر بین المللی است.
جاوید هژیر، سخنگوی وزارت صحت عامه به یک تلویزیون خصوصی گفته است« با آن که بیش از بیست و پنج هزار مرکز درمانی در کشور فعال است، اما هنوز هم برخی از واکسین‌ها به شمول واکسین سگ گزیدگی (سگ دیوانه) و همچنان سردخانه‌های معیاری برای نگهداری واکسین‌ها در این مرکزها وجود ندارد».
او از کمبود و نبود انواع واکسین ها در کشوریاد کرده است؛ به گفته مسؤولان وزارت صحت عامه « بیش از هشت ماه می‌شود که هیچ نهاد صحی جهانی از بهر حل این چالش‌ها٬ پاسخ مثبت به این وزارت ارائه نکرده اند».
از این گفته ها بر میاید که نهاد های بین المللی حتی مسئله صحت و ارائه خدمات صحی در کشور را با مسایل سیاسی پیوند داده اند٬ این که مسؤولان وزارت صحت عامه می گویند« بیش از هشت ماه می‌شود که هیچ نهاد صحی جهانی از بهر حل این چالش‌ها پاسخ مثبت به این وزارت ارائه نکرده اند». می رساند٬ نهاد های بین المللی که ادعا دارند برای ارائه خدمات صحی در مناطق آسیب پذیر تلاش دارند٬ بیشتردر کار و فعالیت شان٬ از دیدگاه سیاسی کشور های قدر تمند پیروی می کنند٬ در حالی کودک افغان که از سوی تغدی دچار مشکل است و یا هم آن کودک افغان که نیاز به واکسین سگ دیوانه دارد و یا هم آن انسان که نیازمند به تداوی بیماری کرونا و یا کلیه است٬ مگر توان ندارد آن را با هزینه شخصی برآورده کند٬ در چوکات دید سیاسی که نهاد های جهانی در برابر افغانستان دارند٬ متضرر اصلی اند.
از دید جامعه متمدن و نوین کنونی٬ مسایل صحی٬ مهاجرت٬ تعلیم و آموزِش٬ حمایت غذایی… مسایل اند که دور از مسایل سیاسی باید آن را دنبال کرد در غیر آن٬ ادعای بشر دوستی یک ادعا بی معنا بود خواهد بود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا