جامعه

نواده پیامبر گرامی اسلام، برای احیای عزت و اقتدار جامعه اسلامی قیام کرد

کابل باختر 23 عقرب
امام حسین نواده پیامبر گرامی اسلام، برای احیای عزت و اقتدار جامعه اسلامی قیام کرد و این هدف مقدس جز از راه وحدت، همدلی و برادری بدست نمی آید. این مطلب را محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور امروز در محفل بزرگداشت از عاشورا که در مسجد نبی اکرم در غرب کابل برگزار شده بود، ابراز داشت.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، دراین محفل که شماری از مقام های بلند پایه دولتی، علماء، فرهنگیان، متنفذان، شخصیت های سیاسی و اقشار مختلف مردم شرکت نموده بودند، نخست محمد کریم خلیلی معاون دوم رییس جمهور، سالروز شهادت حضرت امام  حسین و یاران شهیدش را به مسلمانان جهان، مردم متدین افغانستان و به خصوص عزاداران حسینی تبریک گفته اظهار داشت که نهضت عاشورا تداوم زحمات پیامبرگرامی اسلام در جهت حفظ ارزش های انسانی واسلامی می باشد.
معاون دوم رییس جمهور ضمن تحلیل رویداد عاشورا، این نهضت را یک حرکت سازنده در جهت احیا  و اقتدار عزت جامعه اسلامی خوانده گفت که تمام مسلمانان در مورد اینکه قیام امام حسین حرکتی در جهت اصلاح جامعه بود توافق نظر دارند.
معاون دوم رییس جمهور گفت، امام حسین برای جلوگیری از جنگ و خون ریزی تلاش بسیار کرد؛ اما سرانجام او در امر اصلاح جامعه اسلامی، فقط دو انتخاب داشت، بیعت باحکومت یزید و یا مقابله با آن، که امام راه دوم را برگزیده؛ زیرا پذیرفتن ذلت از نواده پیامبر گرامی اسلام بدور بود.
معاون رییس جمهور با اشاره به این مطلب که عاشورای حسینی مربوط به جامعه انسانی و همه مسلمانان جهان است گفت؛ امام حسین برای نجات انسان از قید پلیدی ها و بد بختی ها قیام کرد نه برای گریستن ما و بخشیده شدن گناه امت اسلامی. وی مکتب عاشورا را مکتب آموزنده عنوان نموده و در تجلیل از عاشورا به باز گوکردن و برجسته کردن ابعاد نجات بخش و انسان ساز آن تاکید نمود.
معاون رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش، فصل جدید را یک فرصت طلایی و تاریخی درکشور عنوان نموده گفت؛ واقعیت این است که این فصل با هیچ دوره تاریخی دیگر در افغانستان قابل مقایسه نبوده و بر ملت و دولت افغانستان است که از این فرصت در جهت پیشرفت، ترقی و تحول علمی که اساس رشد و تعالی در جوامع انسانی می باشد، استفاده نماید. وی گفت؛ جوامع عقب مانده زمانی به خود اتکایی می رسند که تحول علمی و پیشرفت های اقتصادی را به عنوان یک اولویت اساسی و زیربنایی در صدر همه برنامه های شان قرار دهند.
معاون رییس جمهور و حدت و همدلی در بین مردم مسلمان و باهم برادر افغانستان را اصل دیگری عنوان کرده گفت که در گذشته درد مردم ما نفاق و پراکندگی بود و اکنون فریاد همه با یک صدا تحکیم وحدت و همبستگی ملی است.
وی با اشاره به خطر بحران فرقه گرایی، همبستگی و اخوت را برای مردم افغانستان بسیار مهم و ضروری خوانده و گفت که از هر حنجرۀ ای که صدای نفاق و پراکندگی بلند شود، صدای مردم افغانستان نیست.
معاون رییس جمهور، با اشاره به انتقال قدرت سیاسی در سال آینده، ابراز امیدواری نمود که روند روبه  پیشِ، پیشرفت، ترقی، تطبیق عدالت، انکشاف و ثبات سیاسی همچنان سیر پویایی خودرا در پیش داشته باشد.
در این محفل داکتر اشرف غنی احمدزی نیز سخنرانی نموده  تطبیق عدالت، اصلاح جامعه انسانی، و حدت و همدلی بین مسلمانان را از اهداف اساسی نهضت عاشورا عنوان کرد.
احمدزی درک پیام عاشورا مسؤلیت انسانی همه جوامع انسانی خوانده گفت، هماهنگی مردم افغانستان در تجلیل از این رویداد، مارا در جهت تحکیم وحدت و برداری یاری می رساند.
معاون رییس جمهور در روز عاشورای حسینی در محفل دیگری که در مسجد و حسینه شهدا برگزار شده بود نیز شرکت نموده گفت که درک پیام عاشورا در جهت وحدت و همدلی بزرگترین مسؤلیت ما است.
معاون رییس جمهور از هوشیاری مردم افغانستان در برابر تلاش های نفاق افگنانه که می خواهند وحدت و یگرنگی مردم را دچار اختلاف و پراگندگی نمایند به نکویی یاد کرد.
معاون رییس جمهور از اقشار مختلف مردم افغانستان اعم ا زشیعه و سنی که در تجلیل از عاشورا سهم گسترده داشته اند و همچنین نیروهای امنیتی دولت که درجهت تامین امنیت محافل روز عاشورا در سراسر کشور تلاش نموده اند اظهار قدر دانی و سپاس نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا