فرهنگ

آزادی مطبوعات: قتل کمتر و اختطاف بیشتر خبرنگاران در ۲۰۱۷

دویچه وله – باختر30 قوس
سازمان "گزارشگران بدون مرز" در ترازنامه سالانه اش با فهرست کردن قتل عمدی ۶۵ خبرنگار، اختطاف ۵۴ تن و زندانی شدن ۳۲۶ نفر دیگر، نتیجه گیری مختلطی ارائه نموده است. خاور میانه هنوز هم به طور خاصی برای خبرنگاران خطرناک است.
سال ۲۰۱۷ برای "گزارشگران بدون مرز" به تناسب سال های قبلی یک تراز مثبت را نشان می دهد. زیرا شمار کارمندان کشته شده رسانه ها، ۱۸ درصد کاهش یافته است. سال ۲۰۱۷ به تناسب ۱۴ سال گذشته، سالی است که کمترین شمار ژورنالیست ها در جریان آن کشته شده اند. با اینهم این بدان معنا نیست که جهان صلح آمیز تر گردیده است.
طبق اظهار "گزارشگران بدون مرز"، این کاهش عمدتاً ناشی از این واقعیت می باشد که بسیاری ژورنالیست ها کشورهائی مانند عراق، یمن و سوریه را به دلیل آنکه کار شان در نتیجه جنگ بسیار خطرناک گردیده بود، ترک گفته اند. از نگاه "گزارشگران بدون مرز"، تنها به صورت حاشیوی کار ژورنالیست ها در مکسیکو کمتر خطرناک است. با آنکه در این کشور کارتل های مواد مخدر جنگ جریان دارد، ژورنالیست های انتقادی به طور سیستماتیک تهدید شده و خونسردانه به قتل رسانده می شوند. ۱۱ تن آن ها در سال ۲۰۱۷ کشته شده اند. برای اکثر این قتل ها هیچ کسی مواخذه نشده است.
. در سطح جهانی رقم زندانیان خبرنگار در سال ۲۰۱۷ میلادی این شمار به ۳۲۶ نفر می رسد که اندکی کمتر از سال گذشته می باشد. اما قریب نصف آن ها در پنج کشور چین، سوریه، ویتنام، ایران و ترکیه زندانی می باشند.
در ترکیه، به ویژه تلاش ناکام برای کودتا در جولای ۲۰۱۶ ژورنالیست ها را وادار ساخت تا در کار شان بسیار محتاط باشند. با برقرار شدن حالت اضطراری، کافیست تا از حکومت انتقاد نمود و یا از اپلیکیشن "خدمات پیام رسانی رمز گذاری شده"، استفاده نمود و متهم به اقدامات تروریستی شد. در حال حاضر در این کشور ۴۳ ژورنالیست زندانی اند. برخی آن ها ۱۸ ماه است که منتظر حکم محکمه می باشند.
از جانب دیگر در کشورهای سوریه و عراق که همسایه ترکیه اند، بیشترین شمار ژورنالیست ها اختطاف می شوند. طبق اظهار "گزارشگران بدون مرز" ، ۵۴ تن آن ها از همه جهان اند.۴۰ تن شان در دست به اصطلاح "دولت اسلامی" یا داعش و یا سائر گروه های افراط گرا اند. برای آن ها گروگانگیری یک تجارت پر سود است. آن ها "پول خلاصی" را برای جنگ های شان هزینه می کنند.
خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا