گزارش ها

شهروندان : نرخ مواد نفتی کاهش یافته وتجار اضافه ستانی مینمایند

کابل باختر  11 قوس
برخی از شهروندان،  تجار مواد نفتی  کشور را به اضافه ستانی  متهم  می کنند.
آنان  می گویند : با آنکه  درنرخ مواد نفتی  در بازار  جهانی  کاهش قابل ملاحظۀ به میان آمده است  اما فروشنده ها هنوز  هم فی لیتر  پترول  ودیزل را به بهای گزاف  عرضه میکنند.
از سوی دیگر کار شناسان امور اقتصادی  این ادعای شهروندان  را برحق  می شمارند ، تجار و مسوولان امور را درزمینه وبه سودجویی و بی تفاوتی  در برابر مردم متهم  می کنند.
طبق گزارش  هایی که به آژانس باختر  رسیده،  در بازار  جهانی دوصد لیتر پترول  به هفتادو دالر  به فروش  می رسد اما در تانک های  توزیع  تیل در افغانستان امروز فی لیتر  پترول  پنجاه و پنج افغانی وفی لیتر دیزل  به پنجاه دو افغانی به فروش  می رسد .
گل احمد  یک راننده تکسی درشهر  کابل به خبرنگار  آژانس باختر  گفت که بی تفاوتی  مسوولان امور در برابر  اضافه ستانی  فروشنده های تیل  او را حیران ساخته ا ست  وگفت که  باید از تجار تیل  که در برابر بدست آوردن سود بیشتر  از مردم اضافه ستانی میکنند ، وزارت تجارت وسایر نهاد های  مربوط  دولتی سوال نماید ومانع گران فروشی آنان شوند.
فرید احمد شهروند دیگر  که از تانک تیل جاده مقابل  انستیتوت افغان کوریا  به موترش  پترول  ریخته  بود گفت که فی لیتر  را به پنجاه و پنج افغانی خریداری کرده وی گفت:  ازمنابع خبری آگاه  شده که دوصدلیتر پترول  در بازار های  بین المللی  به هفتاد دالر امریکایی  عرضه می شود که به تناسب  پول افغانی  فی لیتر  آن به کمتر از بیست افغانی  می شود این شهروند بیان کرد  که باید تجار ملی  حد اقل فی لیتر  راسی تا چهل  افغانی  به فروش  برسانند.
وی گفت، چنین و ضعیت ناروا و اضافه  ستانی  وبیداد در برابر  مردم ما است .
حمیدالله فاروقی  کارشناس  امور اقتصادی  درپیوند به این شکایات شهروندان گفت: اساسنامه  تجاری افغانستان طوری که باید میبود ، نیست ومطابق  بازار  جهانی  عیار نشده است و از همین  روست که  قیمت مواد نفتی  درکشور ثابت نیست .
وی گفت،  مافیای تجاری  د رکشور ما  دست بالا دارد وبخاطر  سودجویی بیشتر  منافع  خودشان  را ترجیح می دهند .
فاروقی  بیان کرد که درکناربی توجه یی ادارات مربوط  دولت ، کرایه بلند ترانسپورت ، تکس  ، موانع امنیتی وسایر عوامل  باعث شده تا مردم ما با قیمت گزاف  به مواد نفتی دسترسی داشته باشند.
او تائید کرد، متاسفانه درکشور ما  خلاف  سایر کشور های جهان نرخ به زودی  کاهش نمی یابد ودرسایر  کشور ها با کاهش  نرخ امتعه بازار ها نیز عیار می شوند اما درافغانستان بر خلاف  اگر نرخ بلند برود به زودی  تغییر رونما می شود اگر کاهش یابد به تاخیر .
مسافر قوقندی  سخنگوی  وزارت تجارت وصنایع تائید کرد که درنرخ  مواد نفتی  دربازار های  جهانی  کاهش بوجود آمده اما او گفت  که این کاهش  تاثیر  زیادی  بالای بازار افغانستان  ندارد وصرف  درفی لیتر  دیزل  وپترول  چهار  تا شش افغانی  کاهش به عمل  آمده است .
به هر صورت از گفته ها چنین برمی آید که شکایت مردم به جاست  زیرا قسمیکه وانمود شد درقیمت مواد نفتی در بازار های  جهان کاهش قابل  ملاحظه ای بوجود آمده اما این کاهش  در زند گی  مردم ما تاثیر  چندانی ندارد فقط میتوان گفت که از این وضعیت صرف تجار سود می برند  و بس تجاری که از وضعیت مردم وکشورش درکی ندارند ومسوولان نیز بی تفاوتی  اختیار  میکنند.
گفته معروف که چیزی آسیاب کُند وچیزی گندم تر .
شهروندان کشور امیدواراند تا با معرفی  کابینه جدید وبه کار  آغاز کردن حکومت  وحدت ملی زندگی  شان رقم  بخورد واز  ناساز گاری های که از  روز گاران درازی با آن دست وپنجه نرم میکنند  رهایی یابند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا