سیاست

گزارش کارکرد های دوره شانزدهم ولسی جرگه و توقع مردم از وکلای دوره هفدهم

کابل باختر 5 ثور
شماری از مردم آن ولایت از پارلمان جدید خواست هایی دارند  و ازپارلمان گذشته کمتر رضایت نشان میدهند.
پارلمان يك ركن عمده در دولت هاي دموكراتيك است که درآن قدرت نظام به دست مردم وتوسط نمایندگان تمثیل می شود. به همین سبب بدانیم که مردم سمنگان ازکار کرد های وکلای گذشته شان چقدر راضی بوده اند واز وکلای جدید شان چه توقعاتی دارند .
اسد الله عطایی یک تن از جوانان سمنگان می گوید «در قدم نخست من به عنوان یکی از جوانان فعال این ولایت از کار کرد شورای ملی راضی هستم چون در کشور ما به افراد با مسوولیت و پشت کار نیاز داریم اما این را باید قبول کرد که کمبودی ها و نواقص نیز وجود داشت ».
رحمت الله یعقوبی باشنده ولسوالی حضرت سلطان میگوید «کارکرد دوره 16 وکلای شورای ملی به خصوص وکلای سمنگان خوبی ها و کاستی های خود را داشت .
اولین مسوولیت وکلای پارلمان این است که مشکلات مردم را به گوش مسوولان برساند وآن را حل کنند اما آنان نتوانستند در طی مدت حدود هشت سال دوره کاری مشکلات مردم سمنگان را حل کنند .
هیچ گاه از حق مردم سمنگان دفاع نکردند و به مشکلات مردم درست رسیدگی نکردند، اختلاف بین وکلا وجود داشت و برای رفع  مسایل بزرگ سمنگان یک دست نبودند. اما آنها در روند قانون سازی و دیگر مسایل مهم کشور رول خوب را بازی کردند.
وی گفت خواست من از وکلای پارلمان جدید این است که منافع ملی را در اولویت قرار بدهند از گرایش های قومی و سمتی منطقه یی دوری گزینند یک دست باهم در باز سازی ولایت تلاش کنند در ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل کرده تلاش نمایند. »
نیلوفر یک دانشجوی سمنگانی می گوید «پارلمان افغانستان چنانکه از سال های گذشته تجربه داریم و میدانیم اکثر اعضای آن غیر مسلکی و حتی بیسواد و خصوصآ سرمایداران توسط پول به چوکی پارلمان راه یافتند .
کرد های شان اندک بود وبیشتر بالای سرمایه گذاری و تفریح مصروف بودند ». عبدالحمید مدقق ، دانشجوی سال چهارم دانشگاه سمنگان گفت «اعضای پارلمان هیچ گونه دست آوردي در سال های گذشته نداشتند. تعدادي از آنان در سفرهای خارجی و عیش و نوش مشغول بودند و تعدادي در قسمت دامن زدن به تعصبات قومی و سمتی مشغول بوده اند و تعدادي هم براي منافع شخصی و حزبی خود فعالیت داشته اند.
عاقله یک تن از کارمندان موسسات می گوید : « تا جايی از کارکرد وکلا اظهار رضایت داریم. آنان از یک جامعه جنگ زده نمایندگی می کند. که چهار دهه جنگ و ویرانی را پشت سرگذرانده اند و طبعا مشکلات زیادي سد راه آنان(وكلا) بوده است. ولی با آن هم اعضای پارلمان دست آوردهایي هم داشته اند که از آن نمی توان چشم پوشی کرد .
قاسم شاهرخی یک تن از نظامیان متقاعد می گوید: «وکلا در این مدت موفقیت چندانی نداشته اند. آنان نتوانستند که بین خود، هم دل و همصدا باشند، چه برسد به آن که خواست های مردم را برآورده کنند. آن چه را که شعار و وعده داده بودند، کاملا فراموش کردند. از طرف دیگر، آنان در قسمت قانون گذاری هم موفق نبودند. اعضای پارلمان بیشترمصروف زدوبند های سیاسی، مهمانی های شبانه، استراحت و بوتل بازی بوده اند تا آن که به فکر حل مشکلات مردم باشند» .# لیلما

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا