گزارش ها

اکثریت مردم از اضرار ازدواج های زیرسن آگاهی ندارند

کابل باختر/ 29/ حمل
مطالعات علمی و تحقیقی که اخیراً از سوی وزارت کار ، امو اجتماعی ، شهدا و معلولین به همکاری اداره یونیسف دررابطه به ازدواج اطفال ( زیر سن ) صورت گرفته امروز دریک کارگاه با مسوولان نهادهای ذیربط دولتی و غیر دولتی شریک ساخته شد.
به گزارش آژانس باختر ، دراین کارگاه ابتدا حمیداکبر رییس پالیسی و پلان وزارت کار ،امور اجتماعی ، شهداو معلولین صحبت نموده گفت: نتایج تحقیق انجام شده بیان گرآنست که ازدواج زیرسن یکی از موضوعات جدی درکشور میباشد و چهل و هفت فیصد کسانیکه با ایشان دراین زمینه مصاحبه شده مشکل اساسی اینگونه ازدواج ها را مشکل اقتصادی خوانده اند.
وی میگوید که همچنان دراین تحقیق مشخص شده که درکنار مشکل اقتصادی ، مسایل محروم بودن والدین از نعمت سواد و اجازه نیافتن دختران برای رفتن به مکتب ، دانشگاه عواملی اند که بالای ترویج این پدیده تاثیر گذار میباشند.
وی علاوه میکند درتحقیق ازاینکه سن ازدواج نظر به قانون مدنی برای پسران 18 سال و برای دختران 16 سال تعیین شد نیز توجه شده و اکثریت مصاحبه شنونده که خواهان تجدید نظر دراین مورد شده اند.
خانم کریستیان که به نمایندگی از یونیسف عضویت تیم محققان راداشت درمورد چنین میگوید که درمراکز وولسوالی ولایت های چون بامیان ، پکتیکا و خوست که با اقشار مختلف مصاحبه شده اکثریت ایشان از اضرار ازدواج های زیرسن آگاهی ندارند.
به گفته این عضو تیم تحقیق ، یافته شان نشان میدهدکه عروسی درافغانستان بیشتر یک موضوع مذهبی تایک پیوند و پیمان که صبغه قانونی داشته باشد ازاین رو اکثریت ازدواج بدون ثبت صورت میگیرد که این زمینه ساز برای گسترش ازدواج های زیرسن میباشد.
وی میگوید یافته های این تحقیق نشان میدهدکه سه عامل که منجر به گسترش اینگونه ازدواج میشود عبارت اند از مسایل حقوقی ، اقتصادی و فرهنگی.
وی گفت که هدف نهایی این تحقیق آماده سازی یک پلان عمل بخاطر مبارزه با ازدواج های زیرسن میباشد.
درپیوند آماده سازی پلان عمل بخاطر مبارزه با ازدواج زیرسن اشتراک کنندگان کارگاه کارگروپی را در شش گروپ انجام دادند و هرگروپ نظریات شان را برای حاضرین پیشکش نمودند.   ختم/ ماری نبردآئین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا