جامعه

بد دادن دختران بی حرمتی به ارزش های انسانی دختران تلقی میگردد

پلخمری / باختر/ 30/ دلو
فرهنگ مصئونیت جزایی به عاملان خشونت علیه زنان یکی از عوامل عمده و اساسی تاثیر گذار برافزایش خشونت علیه زنان دربغلان میباشد.
این مطلب را مولوی رحیم حنفی معاون شورای علمای ولسوالی دوشی طی مصاحبه به خبرنگار محلی آژانس باختر گفت : افزون برموجودیت فرهنگ مصئونیت مجازات هستند موارد دیگر از جمله از دواج های اجباری و اخذ طویانه های گزاف ، نامزدی های گهواره یی و پائین بودن سطح آگاهی افراد جامعه خاصتاً زنان که در تضاد با دین مقدس اسلام قرار دارند زمینه خشونت علیه زنان را مهیا نمود .
معاون شورای علمای ولسوالی دوشی ضمن سپاس و قدردانی از تلاشهای روسا شورای های انکشافی درپائین آوردن مهریه از پنجصد هزار الی یکصد میلیون افغانی ، جلوگیری از مصارف پر هزینه عروسی ها ، روی نقش علمای کرام درتبلیغات گسترده با استفاده از خطبه های نماز و سایر اجتماعات جهت تنویر یافتن اذهان عامه در راستای جلوگیری از خشونت علیه زنان تاکید بعمل آورد.
وی ضمن آنکه بد دادن دختران را بی حرمتی به ارزش های انسانی دختران تلقی کرد آن را از نگاه اسلام کاملاً حرام دانسته خاطر نشان ساخت که از چهل و پنج سال بدینسو این پدیده منفی خوشبختانه در هیچ نقطه از ولسوالی دوشی صورت نگرفته و درصورت ضرورت باشندگان این ولسوالی به عوض بد دادن دختران از اهدای مواشی چپن و مواد خوراکی برای خانواده که برای ظلم صورت گرفته باشد استفاده بعمل می آمدند.
علمای جید ولسوالی خنجان ضمن تائید اظهارات معاون شورای علمای ولسوالی یاد شده از موجودیت یک سلسله رسوم و عنعنات ناپسند رایج در جامعه مبنی براخذ طویانه های گزاف و برگزاری مراسم عروسی پر مصرف وازدواج های اجباری از جمله عوامل اساسی فاجعه بار و خشونت زا علیه زنان در جامعه دانسته علاوه کرد  بیش از نودوهفت درصد خشونت ها در فامیل ها از جانب زنان خانواده برعلیه زنان انجام یافته و متباقی خشونت ها از سوی مردان برزنان صورت میگیرد.
گفته میشود دربغلان که ازجمله ولایات زون شمالشرق است بیشترین حوادث تکان دهنده خشونت علیه زنان که شامل قتل ، خودکشی ، تجاوز و خود سوزی و بد دادن میباشد دراین ولایت صورت میگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا