اقتصاد

۱۴مورد تدارکاتی به ارزش ۳.۱۵ میلیارد افغانی منظور شد

کابل باختر ۱۱ اسد
جلسۀ کمیسیون تدارکات، به ریاست محمد اشرف غنی رییس‌جمهوری اسلامی افغانستان، در ارگ برگزار شد و در آن، ۱۶ مورد تدارکاتی به بحث و بررسی گرفته شد که از آن جمله، ۱۴ مورد به ارزش بیش از ۳.۱۵ میلیارد افغانی از سوی این کمیسیون منظور شد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، موارد تدارکاتی منظور شده، شامل پروژه های ذیل می‌‎شود:
دو قرارداد پروژۀ حمایت از فامیل‌های بی‌بضاعت در چهار ولسوالی پروان و سه ولسوالی ننگرهار مربوط ادارۀ حمایت از سرمایه‌گذاری قرضه‌های کوچک برای افغانستان؛
دو قرارداد پروژه‌های تدارک کود کیمیاوی و تدارک تخم بادرنگ و بادنجان رومی در مرکز و ولسوالی‌های فراه مربوط وزارت زراعت، آبیاری و مالداری؛
قرارداد وصل فایبر نوری ۷ شفاخانه مرکز و ۱۰ ریاست صحت عامۀ ولایت ها و شفاخانه‌های حوزه یی مربوط وزارت صحت عامه؛
قرارداد پروژه تدارک مواد اعاشه  شفاخانه‌های کادری مرکز و لیلیه‌های پوهنتون ننگرهار و بخش دوم ۳۶ قلم مواد اعاشه شفاخانه کادری پوهنتون طبی کابل مربوط وزارت تحصیلات عالی؛
قرارداد تهیه و تدارک دو قلم گوشت (گاو و گوسفند) مورد ضرورت قطعات و جزوتام‌های مرکزی و زون‌های ساحه یی به‎ شمول قومندانی‌های امنیه ولایت ها، به اساس قرارداد چهارچوبی مربوط وزارت امور داخله؛
حین بحث بالای پروژه‌های ادارۀ حمایت از سرمایه‌گذاری قرضه‌های کوچک برای افغانستان، رییس‌جمهوری به این نهاد هدایت داد که روند‌های کاری خویش را آسان سازد تا به خانواده‌های بی‌بضاعت، کمک‌های عاجل صورت گیرد و بر بررسی همه‌جانبۀ این نهاد تاکید کرد.
همچنان، وزارت ترانسپورت درخواست هدایت در مورد گزارش ارزیابی پروژۀ ساخت سرک کنر – نورستان (لات دوم) به‎طول ۱۰.۷ کیلومتر را به کمیسیون تدارکات ملی مطرح کرد که کمیسیون تصمیم گرفت تا هرچه عاجل، روند تدارکات پروژه متذکره دوباره با شرکت‌هایی که در ولایت های ننگرهار و کنر کارکرد خوب دارند، از طریق داوطلبی مقید صورت شود.
علاوه برآن، وزارت یادشده درخواست منظوری تعدیل قرارداد (افزایش قیمت) پروژۀ ترمیماتی سرک شاهراه عمومی سالنگ، شامل سه لات را مطرح کرد که از سوی کمیسیون تدارکات ملی منظور شد.
ریاست اقلام عام ادارۀ تدارکات ملی درخواست منظوری آغاز طی مراحل تدارکاتی پروژه های ۱۸ قلم مواد خام البسه/ نصب سیستم (Cable  Car)  تدارک ۵ پایه ماشین (Genxpert) همراه با ۸۲۰۰ کارتریج ماشین‌های مذکور و تدارک مواد لابراتواری ۱۸۴۷ بسته تشخیصیه توبرکلوز را به کمیسیون تدارکات ملی پیشکش کرد که از سوی این کمیسیون منظور شد.
درخواست وزارت دفاع ملی پیرامون تاریخ شروع اکمالات گوشت مرغ فارمی وطنی نیز مورد تایید کمیسیون تدارکات ملی قرار گرفت.
در همین‌حال ادارۀ خط آهن، درخواست هدایت پیرامون طی مراحل تدارکاتی پروژه ماشین آلات و لوازم مورد نیاز بهره برداری، حفظ و مراقبت و عملیاتی خط آهن حیرتان، مزارشریف را مطرح کرد که از سوی کمیسیون تدارکات ملی منظور شد.
از سویی ‎هم، ادارۀ مستقل انکشاف زون پایتخت، درخواست هدایت پیرامون عقد قراردادها با تصدی ساختمانی افغانی را کرد که مورد تایید کمیسیون تدارکات ملی قرار گرفت.
وزارت انرژی و آب درخواست هدایت در مورد گزارش ارزیابی پروژۀ تونل آب‌گردان بخش‎آباد ولایت فراه را به کمیسیون تدارکات ملی ارائه کرد که از سوی این کمیسیون منظور شد.
اما قرارداد تهیه و تدارک ۱۵ قلم مواد اعاشه  لیلیه‌های مرکز و ولایت ها کشور مربوط وزارت معارف از سوی کمیسیون تدارکات ملی رد شد و تصمیم برآن شد که برای متعلمان بدل اعاشه داده شود و به منظور بهبود وضعیت، در رابطه به ایجاد فروشگاه ‌ها و چای‌خانه‌ها کار صورت گیرد. در همین حال به وزارت مالیه و ادارۀ تدارکات ملی وظیفه سپرده شد تا ساختارجدید در این رابطه تهیه کند و به کمیسیون تدارکات ملی ارائه کند.
وزارت اطلاعات و فرهنگ درخواست هدایت پیرامون ترمیم و احیای مجدد کابل ‌ننداری را به کمیسیون تدارکات ملی ارائه کرد و کمیسیون درخواست فسخ این قرارداد را منظورکرد و آغاز کار باقی‌مانده پروژۀ متذکره را با تصدی خانه‌ سازی و بنایی منظورکرد .
علاوه بر آن، الهام عمر هوتکی رییس عمومی ادارۀ تدارکات ملی، گزارش پیش‌ رفت کار پروژه‌های لازم جهت تامین امنیت و ایجاد تسهیلات برای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸ را که در برگیرنده مواردی، چون کرایه‌ گیری موترهای زرهی و هایلکس، کانکس‌ها، ادویه‌ و سایر موارد مورد ضرورت نامزدان ریاست‌جمهوری است ارائه کرد که مورد ستایش رییس‌جمهور کشور قرار گرفت.
در این نشست، بر علاوۀ اعضای کمیسیون، مسوولان اداره تدارکات ملی، ناظران ملی از جمله نمایندگان کمیسیون مالی و بودجه و اقتصاد ملی ولسی جرگه و مشرانوجرگه، نیز حضور داشتند. احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا