تبصره و مرور بر مطبوعات

قاچاق انسان یا برده داری نوین

کابل باختر/ 8/ اسد
امروز 8 اسد( 30 جولای) برابر با روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان بود که میتواند فرصتی باشد تا جهانیان در برابر این جنایت، بسیج شده اراده و عمل شان را به اثبات برسانند.
مفسر آژانس باختر مینگارد! همه ساله از 8 اسد به عنوان روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان تجلیل می شود.
روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان این فرصت را مساعد می سازد تا جهانیان در برابر مهار جنایت بنام قاچاق انسان بسیج شوند و هماهنگ عمل کنند.
قاچاق انسان یک پدیده زشت در عصر حاضر است و این حرف به جاست که به آن برده داری نوین نام نهاده اند.
تجارت که به هدف جذب افراد و وا دار ساختن آنها ، غرض تن دادن به انواع جنایت است و به این ترتیب از مجبوریت های افراد نیازمند، به گونه یی گسترده استفاده سوء صورت می گیرد.
باندهای مافیایی از این تجارت پلید سالانه تا چهل میلیارد دالر سود بدست می آورند، تجارت که خانم ها، دختران و اطفال قربانی اصلی اند.
قاچاق انسان برای افغانها مفهوم و معنای وسیع دارد، شهروندان این کشور در  رده های بالای کشور های قرار داردکه  شهروندان انها در تلاش اند تا با استفاده از قاچاقچیان انسان خود را به کشورهای دیگر برسانند.
قاچاق انسان از افغانستان به کشورهای همسایه و از طریق آن به کشورهای یدگر یک امر معمول است.
بی ثباتی امنیتی و در کنار آن فقر اقتصادی و نبود کار، به یک انگیزه غرض فرار از کشور تبدیل شده است، این در حالیست که در افغانستان در امر مبارزه با قاچاق انسان، ضعیف ترین معیارها وجود دارد و باندهای تبهکار ،کمتر شناسایی و مجازات شده اند.
ضعف قانون و حاکمیت ضعیف باعث گسترش این پدیده شده است.
افغانها با قبول مشکلات و خطرها، حتا با قبولی خطر نابودی  زندگی شان تن به سفرهای خطرناک آنهم از از مجرای باندهای قاچاقچیان داده اند.
ما مرگ غریبانه شماری زیادی از هموطنان خود را در آب های مدیترانه، مسیر دریایی ترکیه-یونان، اندونیزیا-آسترالیا از یاد نبرده ایم، ضماً  ما از قتل های عمدی هموطنان نیازمند خود که از سوی مرزبان های کشورهای ایران، بلغاریا و… صورت گرفته خاطره های نامیمون در ذهن داریم همچنان تاراج اموال، پول و اثاثیه  مسافران نیازمند در مسیر کشورهای دیگر از سوی قاچاقچیان، بد رفتاری، شدت عمل و حتا تجاوز و قتل این را ثابت ساخته که سپردن خود و خانواده به دست قاچاقچیان انسان یک اشتباه بوده است.
روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان فرصت برای مبارزه با همچون ناهنجاری است که باید حکومت ها، موسسات بین المللی  نهاد های حقوق بشری علیه آن بسیج شوند و کار هماهنگ را در برابر باندهای تبهکار و قاچاقچیان انسان در پیش گیرند.# تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا