اخبارصحت

به ریاست محمد اشرف غنی، جلسۀ به منظور مدیریت موج دوم کرونا دایر شد

کابل/ 30 قوس / باختر

به ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان امروزجلسۀ به منظورمدیریت موج دوم کرونا دایرشد در این جلسه  وزارت صحت عامه معلومات خویش را از کارکردهای یونیسف و سازمان صحی جهان، وضعیت کرونا، فراهم سازی آکسیجن و انتقالات واکسین ارائه کرد.

به گزارش آژانس باختر؛ دراین جلسه که در قصر چهارچنار ارگ برگزار شد، ابتدا احمد جواد عثمانی وزیر صحت عامه با اشاره به فعالیت لابراتوارهای ایجاد شده به خاطر کوید ۱۹ توسط سازمان صحی جهان، گفت که از پنج میلیون پوستر به خاطر آگاهی عامه، تنها به تعداد ۷۷۰۶۷ پوستر، چاپ و توزیع شده است.

وی از تاخیر تدارک ۲۳ قلم وسایل محافظتی از بیرون کشور و ۴۵ قلم  وسایل طبی از داخل کشور از سوی یونیسف یاد کرد و گفت که این مؤسسه در ۱۴ ولایت، کمپنی تولید آکسیجن مورد نیاز برای مراکز صحی را ایجاد می کند و ۲۰ ولایت باقی مانده از ولایت های همجوار خویش آکسیجن مورد ضرورت شان را به دست می آورند.

وزیر صحت عامه گفت که در شفاخانه های کوید ۱۹، از ۲۹۶۷ بالون ۴۰ کیلویی آکسیجن استفاده می شود و همچنان به اساس توافق چارچوبی، مکلف به فراهم کردن آکسیجن مورد نیاز شفاخانه های کوید۱۹ است.

وی پیشنهاد کرد که اداره های مربوط در بعضی ولایت ها، سالون های عروسی را که فعالیت دارند و سبب انتشار ویروس کرونا می شوند، بسته کنند.

داکتر عثمانی گفت: به خاطر ذخیره کردن اکسین کرونا و توزیع آن که در محموله های متفاوت انتقال می شوند، ظرفیت کافی و پلان واضح دارند.

 وی افزود که مشترکاً با وزارت ارشاد، حج و اوقاف، پیام های آگاهی عامه در این خصوص را شریک کرده اند.

به همین ترتیب داکتر نسرین اوریاخیل رییس شورای عالی طبی افغانستان صحبت کرد و گفت که به اساس تعهد خویش، پلان ارزیابی را آماده کرده و با وزارت صحت عامه شریک کرده اند و بعد از ابراز نظر آنان، امور تطبیق آن، آغاز خواهد شد.

جلسه، ارزیابی تخنیکی از سوی شورای عالی طبی افغانستان را مهم خواند و بعد دیبورا لاینس نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان، گفت که ما تیم های فعال بسیار داریم؛ در جلسۀ آینده، تصویر واضح از ضرورت ها، مشکلات و راه حل ها را ارائه خواهیم کرد.

رییس جمهوری بعد از استماع معلومات آنان، بر کار و هماهنگی بیشتر در سکتور صحت و مدیریت ویروس کرونا تاکید کرده، گفت که وضعیت کنونی شفاخانه ها برای من قابل قبول و برای مردم قناعت بخش نیست، به خاطر بهبود این وضعیت، تغییرات اساسی را می خواهم.

همچنان رییس جمهوری خاطر نشان کرد که در بخش های خدمات، مدیریت، حفظ الصحه و سایر عرصه ها، مشکلات موجود در شفاخانه ها باید به گونۀ اساسی حل شود و موج دوم کرونا به صورت موثر مدیریت شود و ما باید آمادگی و تحلیل اساسی درین زمینه داشته باشیم.

رییس جمهوری کشور با اشاره به بیجاشدگان ناشی از جنگ در قندهار، گفت که ما به این حادثه به چشم فاجعۀ بشری می نگریم و از طریق برنامۀ دسترخوان ملی به آنان کمک خواهد شد.

 وی افزود که باید به بیجا شدگان و مردم مناطق دورافتاده، به دلیل باران و زمستان، قبل از بندش راه ها، توجه و رسیدگی شود.

رییس جمهوری در اخیر سخنانش خطاب به سازمان های بین المللی گفت : ما از حضور و اهداف بشری شما در افغانستان قدردانی می کنیم، اما به منظور مؤثریت کمک ها، باید فعالیت، هماهنگی و سرعت، بیشتر شود.احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا