اقتصاد

کارگران معادن زغال سنگ درۀ صوف خواستار مصوونیت در ساحۀ کاری شدند

کابل/۲۷ثور/ باختر
کارگران باسابقه معادن زغال سنگ دره صوف٬ ازعدم توجه ریاست زغال سنگ به معیاری کردن استخراج و تحکیم کاری معادن به خاطر مصوونیت جانی شان شکایت دارند.
حسین بخش یکی ازاین کارگران ادعا دارد که دولت سالانه عاید هنگفتی از معادن زغال سنگ دره صوف به دست می آورد٬ ولی در تحکیمات و مصوون کردن تونل های استخراجی این معادن به خاطر حفظ جان کارگران کاری انجام نمی دهد. انجنیر عباس عرفان معاون فنی ریاست زغال سنگ شمال می گوید که معادن دولتی تاحد تحکیم کاری شده است و روند استخراج درآن ها به شکل فنی و معیاری صورت می گیرد ولی معادن خود سر و غیرپلانی هنوز با مشکلات زیادی فنی و تخنیکی مواجه است.
در همین حال کارگر سابقه داری که در معدن دره صوف ایفای وظیفه می کند و خواست از وی نام گرفته نشود٬ در تماس باعلی علمی خبرنگار محلی آژانس  باختر گفت: دولت از عواید زغال سنگ دره صوف سالانه عواید زیادی به دست می آورد ولی متاسفانه در قسمت ترمیم سرک ها و حتی در معیاری کردن معادنی که همیشه برای کارگران پرخطر بوده است٬ هیچ کاری انجام نداده است.
وی افزود: کیفیت زغال دره صوف در سطح آسیای میانه بی نظیراست٬ اما معادن زغال سنگ دره صوف در حالت بدی قرار و غیر معیاری است.
وی علاوه کرد: ما تلاش های زیادی کردیم که این معادن معیاری شود، ولی دولت با انکه سالانه میلیاردها افغانی از بابت عواید همین معادن به دست می آورد٬ هیچ توجهی به تحکیمات آن ها نکرده است و این یک جفای بزرگ در حق کارگران است.
او می افزاید که درحال حاضر تمامی معادن غیر پلانی دره صوف غیرمصوون است و کارگران آن معروض به خطرهای جدی از جمله فرو ریزی معادن، آتش سوزی و انتشار گازات قرار دارند.
اما ریاض الدین شریفی٬ رییس تصدی زغال سنگ شمال و سرپرست فابریکات سمنت غوری می گوید: بیشترین مشکلات در معادن خودسر وغیر پلانی وجود دارد که حل آن ها خیلی زمانگیراست.
‌وی افزود: درمعادن پلانی؛ مشکلات ایمنی کمتر نسبت به معادن غیرپلانیو خودسر داریم.
شریفی افزود: متاسفانه تا حال هراتفاق بدی که افتاده است، در معادن خود سر وغیرپلانی افتاده است که روند استخراج آن ها به شکل غیرفنی صورت می گیرد.
این که باگذشت (۱۹) سال چرا معادن خود سر زغال سنگ به معادن پلانی تبدیل نمی شود؟ مسوولان امور نقش زورمندان محلی و مشکلات نا امنی را سبب ادامۀ این ناهنجاری ها در معادن زغال سنگ می دانند.
سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا