سیاست

کمیسیون های ولسی جرگه روی موضوعات مختلف بحث کردند

کابل باختر 24 سنبله
کمیسیون های ولسی جرگه امروز تشکیل جلسه نموده و موضوعات مختلف را به بحث گرفتند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر، در جلسۀ کمیسیون مواصلات و مخابرات، امور شهرسازی، انرژی و آب و امور شاروالی ها به ریاست قیس حسن، روی وجود فساد در داوطلبی  و قرارداد مبلایل وسایط و پرزه جات مورد ضرورت وزارت دفاع ملی بحث صورت گرفت و فیصله گردید تا رؤسای خریداری و تدارکات وزارت دفاع ملی با اسناد و مدارک دست داشتۀ تمامی شرکت هایی که در داوطلبی حضور داشتند به جلسۀ روز یک شنبه 30 سنبلۀ سال روان کمیسیون غرض ارائۀ توضیحات، حضور یابند.
همچنین شاه گل رضایی عضو کمیسیون به جلسۀ مشترک کمیسیون امور داخلی به منظور بحث پیرامون طرح قانون ادارۀ محلی به حیث گزارشگر اشتراک ورزید.
در جلسۀ کمیسیون امور زنان، جامعۀ مدنی و حقوق بشر به ریاست نفیسه عظیمی، ابتدا اعضای کمیسیون از هردو نامزد ریاست جمهوری خواستند تا نقاط اختلافی شان را حل نموده، هرچه عاجل به خاطر رفع نگرانی مردم  اقدام به تشکیل حکومت وحدت ملی نمایند.
کمیسیون قابل یادآوری دانستند که اوضاع موجود در کشور سبب فرار سرمایه و سرمایه گذاران از افغانستان و رکود اقتصادی در کشور گردیده است.
در ادامۀ جلسه، اعضای کمیسیون روی پلان شش ماه دوم اجلاس هشتم کمیسیون کار نموده، آن را مورد تأیید قرار دادند.
در بخش دیگر جلسه، در رابطه به کنفرانس عدالت جنسیتی و چالش های آمریت های جندر وزارتخانه بحث شد و تأیید گردید.
در جلسه فیصله گردید که جلسۀ مشورتی به منظور غنامندی طرح قانون مراسم عروسی و تعزیه داری با نهادهای مدنی به روز پنجشنبه برگزار گردد و از نهادهای ذیربط خواسته شد که نمایندگان با صلاحیت شان در جلسۀ کمیسیون اشتراک نمایند.
در جلسۀ کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی به ریاست سیمین بارکزی منشی کمیسیون، نخست در مورد زخمی شدن جنرال علی اکبر قاسمی  نمایندۀ منتخب مردم غزنی و معاون کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی ولسی جرگه  که در اثر انفجار بمب کارگذاری شده، به روز یکشنبه 23 سنبله زخمی گردید، صحبت شد و اعضای کمیسیون این عمل جنایتکارانه را به شدت تقبیح نمودند.
اعضای کمیسیون جهت عیادی وی به شفاخانۀ سردار محمد داوود خان رفته و از نزدیک احوال وی را جویا شدند. اعضای کمیسیون  از بارگاه ایزد متعال برای قاسمی صحت و سلامتی استدعا نمودند.
در بخش دیگر جلسه، اوضاع سیاسی و نظامی کشور مورد بحث قرار گرفت و فیصله به عمل آمد تا ملحوظات امنیتی در جلسۀ عمومی روز چهارشنبه ولسی جرگه جهت بهبود اوضاع امنیتی با مسئولین دعوت شده، شریک ساخته شود.
در جلسۀ کمیسیون مالی و بودجه، محاسبات عمومی و امور بانک ها به ریاست  صادقی زاده نیلی، نخست تمام موارد گزارش قطعیۀ سال مالی 1392 که به صورت پریزینتیشن از سوی ادارۀ عالی تفتیش بررسی شده است، مورد غور قرار گرفت و ادامۀ بحث به جلسۀ بعدی موکول گردید.
سپس، روی طرح قانون بانکداری بحث صورت گرفت و فیصله شد تا فردا کمیته ای که روی این طرح قانون تشکیل یافته است، جلسه نموده، تعدیلات وارد شده را به گونۀ دقیق مطالعه کند و بعد از ارزیابی جهت نظرخواهی به دیگر کمیسیون ها محول نماید.
در اخیر، روی مکاتیب و اسناد واصله به کمیسیون بحث شد و در روشنی احکام قوانین نافذۀ کشور، اجراآت لازم صورت گرفت.
* در جلسۀ کمیسیون امنیت داخلی، تحکیم سرحدات، امنیت ملی و ادارۀ محلی به ریاست میردادخان نجرابی رئیس کمیسیون، نخست روی اوضاع امنیتی کشور بحث های همه جانبه صورت گرفت.
اعضای کمیسیون نظریات شان را مطرح نموده، مشکلات و چالش های امنیتی ولایات را بیان کردند و جهت حل و برداشتن این مشکلات هدایات لازم را به ادارات مربط، دادند.
در ادامۀ جلسه با اشتراک برخی گزارشگران کمیسیون های ولسی جرگه، روی طرح قانون ادارات محلی و مواد تعدیلی کمیسیون ها بحث و تبادل نظر صورت گرفت و تصمیم گرفته شد که نسبت نبود ادارۀ پاسخگو، طرح مذکور به تعویق انداخته شود تا نخست روی چگونگی ارتقای ادارۀ مذکور در سطح وزارت و یا ادغام آن به وزارت امور داخله فیصله صورت گیرد و سپس، مطابق صلاحیت های ادارۀ نامبرده، آماده و تصویب گردد.
در بخش دیگر جلسه، پیرامون ورقۀ عرض تعدادی از وکلای ولسی جرگه مبنی بر قرارداد مبلایل و پرزه جات وسایط وزارت دفاع ملی بحث صورت گرفت.
قابل ذکر است که چندی قبل این قرارداد مبلایل و پرزه جات وسایط وزارت دفاع ملی به داو طلبی گذاشته شده بود و در آن داو طلبی به تعداد چهار الی پنج شرکت اشتراک نموده بودند و قرار بود تا این قرارداد با پاینترین نرخ عقد گردد؛ اما بر عکس قرارداد با بلندترین نرخ با یکی از شرکت های داوطلب صورت گرفته است.
اعضای کمیسیون پس از بررسی موضوع، فیصله نمودند که معین تأمیناتی و رئیس خریداری وزارت دفاع ملی به جلسۀ روز سه شنبه اول میزان کمیسیون حضور بهم رسانده، پیرامون چگونگی قرارداد مذکور معلومات ارائه نمایند.
در اخیر، روی عرایض و شکایات واصله به کمیسیون بحث صورت گرفت و غرض اجراآت بعدی به مراجع مربوط هدایات لازم داده شد.
در جلسۀ کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر، مسکرات و فساد اخلاقی به ریاست محمدنعیم لالی حمیدزی، نخست روی آجندای جلسه بحث گردید.
رئیس کمیسیون در رابطه به کشته شدن حدود 50 تن از نیروهای امنیتی طی بیست  و چهار ساعت گذشته و زخمی شدن تعداد زیادی از آنها  و نیز دوام جنگ در بسیاری از ولایات مخصوصاً قندهار، هلمند، ارزگان، کنر، نورستان، بغلان، قندز، بادغیس، بدخشان و برخی ولایت دیگر اظهار نگرانی نموده، به نسبت افزایش قربانی های افراد نظامی و غیر نظامی در اثر دوام جنگ و پیامدهای ناگوار اقتصادی و فرهنگی، از ارگان های امنیتی و حکومت به شدت انتقاد کرد.
رئیس کمیسیون همچنین در بخشی از سخنانش به اساس شکایت رسیده به کمیسیون مبنی بر فروش مواد مخدر از نوع جرس، شراب، تریاک، هیروین، تابلیت های روان گردان و امثال آن، در مناطق مختلف شهر به خصوص ساحۀ شاه دوشمشیره، دهمزنگ، پل سوخته، ولسوالی پغمان و مسیر راه قرغه، چوک کوتۀ سنگی و افزایش اعتیاد نوجوانان، جوانان و ایجاد مزاحمت برای شاگردان مکاتب و شهروندان کابل، اظهار نگرانی نمود.
در جلسه، تصمیم گرفته شد تا  به روز سه شنبه 25 سنبلۀ سال روان قوماندان امنیه و رئیس مبارزه علیه مواد مخدر ولایت کابل به این کمیسیون حضور یابند تا پیرامون رسیده گی به موضوع، بحث و تبادل نظر و اتخاذ تصمیم جدی صورت گیرد.
در ادامۀ جلسه تصمیم گرفته شد تا وزیر انرژی و آب و رئیس شرکت برشنا به دلیل مشکلات جدی در بل های برق به روز سه شنبه اول میزان کمیسیون جهت حل این مشکل به کمیسوین حضور یابند.
در همین حال تعدیلات پیشنهادی کمیسیون امور عدلی و قضایی در قانون عزاداری بعد از غور و بررسی مورد تأیید قرار گرفت  و نیز قسمت های از قطعیۀ بودجۀ عادی و انکشافی و عواید مورد بررسی قرار گرفت و بخش های باقیمانده جهت تدقیق بیشتر به جلسات بعدی موکول گردید.
موضوع حفر خندق در این سوی خط دیورند هم به بحث گرفته شد و اعضای کمیسیون بیان داشتند که الی روشن شدن مسئلۀ خط دیورند به شکل اساسی مشکلات و چالش های جدی مرزی با کشور پاکستان دوام خواهد داشت و به عنوان یک عامل عمدۀ ناامنی ها در مرز و داخل کشور باقی خواهد ماند.
به همین ترتیب از ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و ارگان های امنیتی کشور خواسته شد تا جهت حل مشکل تاریخی دیورند بر اساس آرای مستقیم مردم دو طرف خط دیورند، حقوق بین الملل و معاهدات مرزی اقدام نمایند تا مشکلات مرزی برای همیشه حل و فصل گردد.
همچنین تأکید شد تا کسانیکه در حفر خندق رضایت داشته و با پاکستان توافق کرده است تحت تعقیب عدلی قرار گیرند؛ زیرا ملت و دولت افغانستان  خط دیورند را به عنوان خط مرزی  و سرحدی به رسمیت نمی شناسند.
* در جلسۀ کمیسیون اقتصاد ملی، زراعت و مالداری، انکشاف دهات و سازمان های غیرحکومتی به ریاست میرالرحمن رحمانی رئیس کمیسیون، نخست ورقۀ درخواستی سخی مشوانی نمایندۀ مردم کنر در ولسی جرگه در مورد چگونگی قرارداد چهار پروژۀ تالار کنفرانس ولسوالی اسمار، پل قریۀ بیداد ولسوالی دانگام، پل کیبلی شال چپکوه ولسوالی اسمار و دو کیلومتر سرک در منطقۀ داگی سیر ولسوالی شیگل ولایت کنر مورد بحث قرار گرفت.
در عریضه آمده است که مبلغ بیست و شش میلیون افغانی با شرکت ساختمانی ملکزی قرارداد گردیده بود و بدون قید درنظر گرفتن قانون تدارکات به شخص ثالث به مبلغ بیست میلیون افغانی واگذار گردیده است.
اعضای کمیسیون پس از بررسی موضوع، تصمیم اتخاذ نمودند تا وزیر احیا و انکشاف دهات در یکی از جلسات کمیسیون حضور بهم رسانده، پیرامون موضوع معلومات ارائه کند.
علاوه بر آن، نامۀ واصلۀ ادارۀ اراضی ولایت بلخ مبنی بر غصب موازی نه هزار و دوصد و نود و چهار جریب زمین شهرک بندر حیرتان از طریق قول اردوی شاهین به خوانش گرفته شد و تصمیم اتخاذ گردید که رئیس عمومی ادارۀ مستقل اراضی و رئیس تأسیسات وزارت دفاع ملی به خاطر ارائۀ توضیحات دریکی از جلسات کمیسیون دعوت گردد.
در ادامۀ جلسه، مشکلات اتحادیۀ گلسازان با حضورداشت رئیس این اتحادیه استماع گردید و پس از بحث تصمیم گرفته شد تا مراجع ذیربط در حل مشکلات شان اقدام جدی نموده، مطابق فیصلۀ قبلی کمیسیون رسیده گی نماید و سرگردانی های بی مورد آنان را خاتمه دهند.
در اخیر، در مورد طرح قانون برگزاری مراسم عروسی و طرح قانون عزاداری ارسالی کمیسیون امور عدلی و قضایی بحث صورت گرفت.
در بخشی از قانون مراسم عروسی و قانون مراسم عزاداری چنین تذکر داده شده است:
مادۀ دوم؛
اهداف این قانون عبارت اند از:
–  حمایت از ارزش ها و سنن پسندیده و ترویج ثقافت اسلامی در رابطه به مراسم تعزیه داری؛
–  از بین بردن رسوم مغایر با احکام دین مقدس اسلام در رابطه به مراسم تعزیه داری؛
–  جلوگیری از اسراف و مصارف غیر ضروری در مراسم تعزیه داری؛
–  جلوگیری از تعطیل کارهای روزمره در ادارات و رسیده گی به امور مردم؛
–  تشویق مردم به ترک بدعت های نامشروع و اعمال مغایر مصالح اجتماعی؛
همینگونه در مادۀ سوم آمده است:
–  محافل عبارت از محفلی است که به منظور لفظ گیری، نامزدی یا شرینی خوری، شب حنا، عروسی، تخت جمعی، پایوازی، شب شش، نامگذاری، ختنه سوری، کاکل گیری، عیدی ها، نوروزی، رمضانی و سالگره برگزار می گردد؛
– نامزدی یا شرینی خوری و لفظ گیری عبارت از محفلی است که به منظور وعدۀ پیوند ازدواج بین دو نفر از اعضای دو خانوادۀ پسر و دختر و اعطای فرصت شناسایی طرفین برگزار می گردد؛
–  مهر مقدار پول یا اجناسی است که حین عقد نکاح از طرف ناکح برای منکوحه پرداخته شده و یا بر ذمۀ وی لازم می گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا