اخبارفرهنگ

کارگاه آموزشی حقوق زنان در شریعت و قانون پایان یافت

کابل/ 12قوس/ باختر

کارگاه آموزشی حقوق زنان درشریعت وقانون که گروپ زنان متخصص در وزارت اطلاعات وفرهنگ برگزار کرده بود، امروز با توزیع تصدیق نامه ها پایان یافت.

 به گزارش آژانس باختر؛ در محفل اختتامیۀ این کارگاه، محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ در رابطه به ضرورت برگزاری همچو برنامه های آموزشی، حقوق وموقف زنان در دین اسلام و چالش هایی که در جامعۀ ما فرا راه تطبیق قوانین یاد شده وجود دارد، به تفصیل صحبت کرد و گفت: هر مملکت مشکلات حقوقی خودش را دارد و در کشور ما ضدیت با حقوق زن سابقۀ تاریخی دارد. وی از تلاش های شاه امان الله به خاطر حقوق حقۀ زنان و فعالیت ها و مبارزۀ فعالان حقوق زنان در ادوار تاریخ یادآوری کرد و گفت: در صد سال اخیر یکی از چالش های مهم در جامعه ما، تثبیت جایگاه زنان بوده است.

 وی از تلاش هایی که در بیست سال اخیر به خاطر جایگاه حقوق زنان از جانب حکومت صورت گرفته است، یادآوری کرد و گفت که جایگاه زن در قوانین افغانستان در سطح منطقه نظیر ندارد؛ اما جایگاه در لابلای قوانین یک بحث است و در زندگی عینی یک بحث دیگر.

 سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ٬ از اشتراک کنندگان کارگاه خواست که جایگاه زن را در متن اجتماع تثبیت کنند.

 در این کارگاه که چهار روز پیش آغاز شده بود، به کارمندان وزارت اطلاعات وفرهنگ در رابطه به حقوق و جایگاه زن قبل از اسلام، در شریعت اسلامی، قانون منع خشونت در برابر زنان، قانون اساسی و کود جزای افغانستان معلومات داده شد.

گروپ زنان متخصص در امور شریعت و قانون یکی از شاخص های قطعنامۀ 1325 سازمان ملل متحد (زنان، صلح وامنیت) است که دوسال قبل در وزارت اطلاعات وفرهنگ ایجاد شد و کارگاه یادشده اولین برنامۀ عملی این گروپ است که در وزارت اطلاعات وفرهنگ برگزار شد. فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا