اخبارفرهنگTOP

مصاحبه با نجیب الله شینواری رییس آژانس اطلاعاتی باختر

کابل/ 5حوت/ باختر

آژانس اطلاعاتی باختر نامی است که بیشتر مردم، با آن آشنایی دارند.

این رسانۀ خبری که در چوکات وزارت اطلاعات و فرهنگ فعالیت می کند، یکی از پرکار بردترین رسانه ها در سطح کشور، منطقه و حتا جهان شمرده می شود که در ۲۴ ساعت نزدیک به یک صد خبر، گزارش، تفسیر و تبصره های سیاسی تولید می کند.

از عمر این رسانه که هشتاد و یک سال می گذرد، فراز و نشیب های زیادی در دوران حیاتش تجربه کرده است و منحیث یک رسانۀ خبری، کارکردهای زیادی در امر اطلاع رسانی داشته است. به خاطر معلومات بیشتر در بارۀ آژانس اطلاعاتی باختر و برنامه های جدید رهبری آن در بهبود فعالیت هایش، محبه نوری، خبرنگار افتخاری آژانس اطلاعاتی باختر مصاحبه یی با نجیب الله شینواری، رییس این رسانۀ ملی انجام داده است که به توجه رسانده می شود.

پرسش: در آغاز در بارۀ آژانس اطلاعاتی باختر بگویید؟

پاسخ: آژانس اطلاعاتی باختر،اولین آژانس خبری نه تنها در افغانستان، بلکه در سطح منطقه است که وظیفۀ آن تهیه و تولید خبر است. آژانس خبری باختر زمانی تاسیس شد که کشورهای منطقه چنین آژانس خبری نداشتند. تنها در کشور ایران آژانس خبری یی در سال ۱۳۱۳ تاسیس شده بود که خبرگزاری تخصصی اطلاع رسانی نبود و تنها وظیفۀ آن ترجمۀ خبرهای زبان انگلیسی و فرانسه یی به زبان فارسی و بر عکس آن بود که تحت نظر وزارت امور خارجۀ آن کشور کار می کرد.

پرسش: آژانس خبری باختر در کدام سال تاسیس شد؟

پاسخ: این آژانس خبری در نیمۀ دوم جدی ۱۳۱۸ در چوکات ریاست مستقل مطبوعات تاسیس شد و این رسانه توانست تا اخیر۱۳۱۸ درتمام ولایت ها نمایندگی تاسیس کند.

پرسش: آژانس اطلاعاتی باختر دارای کدام بخش ها است؟

پاسخ: در این آژانس خبری  بخش های: آمریت اخبار داخله، آمریت اخبار ولایات، ویب سایت، آمریت اخبار خارجه، آمریت بسته های صوتی و تصویری است.

پرسش: آژانس خبری باختر به کدام زبان ها به نشر خبر و گزارش می پردازد؟

پاسخ: در این آژانس خبری، خبرها به زبان های دری، پشتو و انگلیسی تهیه می شود و رهبری این رسانۀ خبری در نظردارد که نشرات خود را به زبان های روسی و عربی نیز آغاز کند.

پرسش: کارکردهای مهم آژانس خبری باختر در سطح داخل کشور را بگویید؟

پاسخ: در آغاز تاسیس آژانس خبری باختر تا بیست سال قبل، انحصار تمام خبرها در دست این رسانه بود به دلیلی که در آن زمان رسانه های خصوصی آزاد موجود نبود، تنها رسانه های دولتی فعالیت داشت و این رسانۀ خبری در کابل با روزنامۀ انیس، اصلاح و هیواد، رادیوی کابل همکاری می کرد و برای آن رسانه ها خبر تهیه و تولید می کرد.

افزون بر آن آژانس خبری باختر در هرات با روزنامۀ اتفاق اسلام، در ننگرهار با روزنامۀ ننگرهار، و دیگر رسانه ها در تمام ولایت ها همکاری می کرد.

پرسش: آژانس خبری باختر با رسانه های جهان همکاری داشته است؟

پاسخ: آژانس باختر با رسانه های خبری خارجی مانند: رویترز، فرانسپرس، دی-پی-آ، تاس، ویتنام و برخی رسانه های دیگر همکاری می کرد، علاوه بر همکاری با رسانه های خبری ذکر شده، مجموعه های خبری نیز نشر می کرد که یکی از آن مجموعه ها به نام خاصه خپرونه یا نشریۀ خاص بود که در آن افرادی مسوول شنیدن خبرهای برخی رادیوهای خارجی بودند که آن خبرها را ثبت کنند بعد آن ها را به زبان فارسی ترجمه کنند و در دسترس مقام های عالی رتبۀ حکومت و وزیران قرار بدهند. مجموعۀ خبری دیگری نیز در رسانۀ خبری باختر به زبان انگلیسی موجود بود که در آن خبرهای مهم افغانستان از زبان فارسی به زبان انگلیسی ترجمه می شد و در دسترس دیپلماتان مقیم در کابل قرار می گرفت.

پرسش: برنامه های شما برای توسعۀ این رسانۀ خبری چیست؟

پاسخ: رهبری آژانس خبری باختر تاکنون توانسته است که در ۲۰۱۱م ویب سایت جدیدی طرح و ایجاد کند که در آن امکاناتی چون تولید خبر به گونۀ متنی، صوتی و تصویری است و یک ماه می شود که از آن استفاده می شود.

افزون بر آن، رهبری این رسانۀ خبری تصمیم دارد که رادیوی دیجیتالی ایجاد کند و برای ایجاد تلویزیون نیز آژانس باختر به زودی اقدام خواهد کرد.

همچنان امروز رسانۀ خبری باختر مانند دیگر رسانه ها دارای ویب سایت، فیسبوک، تویتر، یوتیوب است و در عصر تکنالوژی و دیجیتالی امروزی، این آژانس خبری توانسته است نقشش را به مثابۀ نهاد خبری در اطلاع رسانی ایفا کند. محبه “نوری”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا