سیاست

اعضای سازمان منطقه یی تراسیکا از عضویت افغانستان حمایت کرد

کابل باختر 12 دلو
کمیسیون بین الحکومتی سازمان تراسیکا یا دهلیز ترانسپورتی آسیا ـ قفقاز ـ اروپا در به اکثریت آرا از عضویت افغانستان به این سازمان حمایت نمودند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه به آژانس باختر:
یازدهمین اجلاس تراسیکا، در شهر استانبول ترکیه دایر گردید بود، وزرا و نماینده های کشورهای عضو (ترکیه، ارمنستان، ایران، تاجکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرغزستان، آذربایجان، رومانیا، اوکراین، بلغاریا، گرجستان و مولداویا)، نماینده های اتحادیه اروپا و سازمانهای بین المللی به منظور بررسی پیشرفتهای یکساله و وضعیت پروژه ها و برنامه های آینده آن سازمان اشتراک نموده بودند.
در اعلامیه این اجلاس، که به تاریخ ۲۹ جنوری صادر شد، در رابطه به عضویت افغانستان به سازمان تراسیکا تاکید شد.
افغانستان و پاکستان از سال ۲۰۰۳ برای کسب عضویت به تراسیکا درخواست نموده بودند که بالاخره با سعی و تلاش خسته گی ناپذیر وزارت امور خارجه و اقدامات لازم از سوی سفارتهای جمهوری اسلامی افغانستان مقیم باکو، تهران، ‌عشق آباد و دوشنبه زمینه الحاق افغانستان به تراسیکا در یازدهمین اجلاس آن در استانبول فراهم گردید.

تراسیکا یک سیستم چند مدله ترانسپورتی (هوایی، بحری، زمینی) می باشد و به منظور تسهیل ترانسپورت بین اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه قفقاز،آسیای میانه و بحیره کسپین در سال ۱۹۹۳ ایجاد شده است. این سازمان در احیای یکی از مشهورترین راه های تاریخی (راه ابریشم) سهم ارزنده دارد.
الحاق افغانستان به تراسیکا برای رشد اقتصاد و توسعه روابط تجارتی و ترانزیتی با کشورهای منطقه و همسایه از اهمیت فراوان برخوردار است.
از جانب  دیگر، الحاق افغانستان به سازمان تراسیکا باعث خواهد شد تا دریچه جدیدی از حمل و نقل در کشورهای منطقه گشوده شود و توجه بیشتر کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه را جهت انتقال اموال از مسیر افغانستان به آسیای جنوبی، به خود جلب نماید.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا